I fredagens analys höjer Swedbank rekommendationen på MQ till köp, från tidigare neutral. Riktkursen skruvas samtidigt upp från 24 till 33 kronor – 12 procent över rådande kurser.
”Även om vi fortfarande fruktar att den snabba ökningen inom e-handel och inträdet från nya traditionella aktörer, såsom Volt och Lindex Man, är ett hot mot MQ, menar vi att nuvarande tydliga p/e-rabatt på 28-37 procent i förhållande till den nordiska konsumentsektorn och på 19-23 procent mot Kappahl är för hög”, skriver Swedbank som i samma andetag medger att värderingen i absoluta tal är hög, eller åtminstone inte ”kravlös”, sett ur ett historiskt perspektiv.
Den nya riktkursen motsvarar ett p/e-tal på 12 gånger baserat på bankens prognoser för räkenskapsåret 2015.
Swedbank tror att MQ:s rörelsemarginal kommer att förbättras med 2,7 procentenheter till 8,6 procent i det tredje kvartalet, som MQ väntas avrapportera den 17 juni. Den förmodade ökningen baserar banken på dels en högre bruttomarginal, tack vare lägre kampanjaktivitet, dels lägre kostnader.