Hårdare regler för webbutiker

Publicerad 2014-05-27 14:15

Snart träder en ny konsumentlagstiftning i kraft i Sverige och i alla andra EU-länder. Informationsplikten ökar för alla företagare som säljer via webben.

Reglerna i olika europeiska länder har varit olika när det gäller nät- eller distanshandel. Men nu stärks konsumentskyddet på flera olika punkter.

– För svensk del blir det en del nyheter, även om den nuvarande distans- och hemförsäljningslagen redan tidigare inneburit ett skydd för konsumenten, säger Fredrika Allard, advokat på DLA Nordic och expert inom konsumentrelaterad juridik. 

De nya reglerna är mer inriktade mot försäljning via webben. Syftet är att göra det säkrare att handla på nätet, vilket förväntas driva handeln ytterligare.

Tydligt om kostnader

För företag som säljer varor eller tjänster online innebär den nya lagstiftningen att ett antal konkreta åtgärder måste genomföras före den 13 juni. Först och främst ökar informationsplikten för företagaren.

– Först och främst måste den som säljer via webben se till att informationen om alla tilläggskostnader är tydlig, och hur du beräknar den totala kostnaden, annars blir det svårare för dig att tvinga konsumenten att betala, säger Fredrika Allard. 

Om du säljer på nätet måste du också från och med den 13 juni tydligt och tidigt i köpprocessen berätta om vilka betalningssätt som du accepterar, och om du har begränsningar till vilka länder du kan eller vill sälja till.

Har du en webbplats måste du särskilt upplysa om din tjänsts eller varas huvudsakliga egenskaper, till exempel priset, kostnaden för leverans, portokostnader och andra tillkommande kostnader. Du måste också tydligt informera om köpet innebär en tjänst, hur länge avtalet löper och hur det kan sägas upp, vilket i praktiken främst får betydelse för dig som säljer tjänster.

Ångerrätten kan utökas

Ångerrätten är en viktig del av all distans- och nätförsäljning. Liksom tidigare är det viktigt att informera tydligt om rätten att ångra sig som kund. De nya reglerna innehåller tydliga anvisningar och om hur konsumenterna ska agera för att utnyttja ångerrätten.

– Om du inte informerar tydligt utökas ångerrätten från 14 dagar till tolv månader. Konsumentverket har upprättat ett standardformulär om ångerrätten, som löser informationsplikten, men som du måste hänvisa till och göra det tillgängligt för konsumeterna.

Du måste också se till att ha rutiner som gör att du klarar av att återbetala inom 14 dagar till kunder som utnyttjar ångerrätten. 

– Om du driver en webbutik och möjliggör för konsumenterna att ångra sitt köp direkt på webben måste du se till att det finns rutiner för att omedelbart bekräfta för konsumenten att du har mottagit besked om ångrat köp, vilket ska ske ”utan dröjsmål”, dvs. relativt snart efter det att man mottagit beskedet om ångerrätt säger Fredrika Allard.

Du måste också göra det tydligt för konsumenten att köpet innebär en betalningsförpliktelse, det vill säga att kunden som trycker på köpknappen är medveten om att hon eller han måste betala för varan. Annars kan kunden hävda att han/hon inte är bunden av beställningen.

Kunden ska svara för värdeminskning

En annan nyhet är att det från och med den 13 juni är kunden som ska svara för en varas eventuella värdeminskning om kunden använt varan eller produkten och sedan ångrat sig och skickat tillbaka den.

– Men det åvilar dig som säljare att fastställa värdeminskningen, vilket sannolikt i många fall nog inte är helt enkelt. 

Konsumenten måste skicka tillbaka en vara inom max 14 dagar, utan onödigt dröjsmål  och enligt nuvarande regler ska pengarna betalas tillbaka inom 30 dagar. Den nya lagen ger dig en kortare frist eftersom du måste återbetala inom 14 dagar från det att du har fått varorna i retur.

Kommentar
Tre aktier för bottenfiskeVissa aktier börjar se lockande ut
Foto: AP/TT
Börsen
Geopolitik tyngde Wall Street
Räntan
Danske tror på två räntehöjningar fram till sommaren
Börsen
Småsurt på måndagsbörsen
Analyser UPPDATERAS
Här är måndagens färska analyser
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
Analys: Överdriven oro för penningtvätt i EstlandHandelsbanken tar in konkurrenten i modellportföljen
Foto: istockphoto
Analys
Köpläge i Lundin Mining efter kurstappHandelsbanken höjer rekommendationen
Investera
Snart kan du investera i tv-serier
Analyser
Handelsbanken sänker bostadsutvecklare"Låg försäljning problematiskt för JM"
Foto: Johan Nilsson/TT
Resa
Nytt kaos på SAS – så får du ersättning för inställt flyg
Aktie
Vd-byte sänker MedivirSka fokusera på klinisk utveckling av läkemedelskandidater
Aktie
Getinge störtdyker på börsenGör miljardreservering inför skadeståndskrav
Aktie
Hernhag: En spretig fyrklöver
Aktie
Electrolux kan påverkas av Sears ekonomiska kollaps
Två aktier du ska köpaOch en du ska sälja
Aktietips
DI: Köpläge i tillväxtbolaget Dustin
Aktie
Clas Ohlsons onlineförsäljning ökar rejält
Asien
Asien: Tokyo ledde nedgången
Fonder
”Gör som Buffett – köp och behåll”
Skatt
Nu kan du betala kvarskatten med Swish
Foto: Morgan Ekner/istockphoto
Chatt
Hernhag: Fyra aktier att köpa efter rasetOch en aktie han själv köpt i veckan
Trading Direkt 12/10
Se experterna om börsraset
Bok
Så lyckas du med dina aktieaffärer
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
ABG: Värderingen fundamentalt överskattad
Analys
SEB tvärvänder om Magnolia BostadSänker från köp till sälj
Börsfallet
Chefsstrategen: Börsfallet troligen bara en tillfällig korrektion
Foto: Andrew Harnik/AP/TT
Fed
Trump: Börsraset är Feds fel