Skistar har regionala monopol i fjällen.

Investera i oligopolister

Publicerad 2014-01-08 12:25

Analys Att vara på marknader med höga inträdesbarriärer kan ge dig fördelar som aktieägare. Här är fyra intressanta branscher och en handfull svenska bolag som kan utnyttja sin dominerande ställning.

Att leta efter bolag som verkar bakom tullmurar är ett av Warren Buffetts gamla uttjatade ledord. Geografi, starkt varumärke, infrastruktur och marknadsandelar som ger stordriftsfördelar kan ge bolag fördelar och hindra konkurrenter från att slå sig in på en marknad. Det kan vara en fördel på sikt för aktieägarna. 

Här är några exempel på bolag med monopol- eller oligopolliknande ställning i Sverige.

  • Storbankerna. Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank har tack vare stora kontorsnät och traditioner fortfarande en oligopolställning när det gäller banktjänster. Det är sannolikt lönsammare att vara aktieägare än kund. 
  • Skidortföretag. Skistar har regionala monopol i fjällen och få stora konkurrenter i sina områden. De flesta bra belägna backar är redan upptagna och det bildas milt uttryckt inga nya lättillgängliga fjäll i brådrasket. 
  • Mat. När det gäller rikstäckande butikskedjor som säljer mat är konkurrensen förvisso hård, men det är å andra sidan få stora konkurrenter som alls klarar av att hävda sig och hålla marginalerna uppe. Axfood och ICA har därför mer eller mindre oligopol tillsammans med onoterade Coop.
  • Teleoperatörerna. Telia Sonera äger det gamla svenska kopparnätet för fast telefoni och bredband. Tillsammans med Tele2 och Telenor och Investorägda 3 har Telia Sonera oligopol i Sverige, men hela intäktskartan ritas snabbt om i takt med teknikutveckling och framväxten av mobil webb.

Det finns många fler som har dominerande marknadsställning, men precis som för matbutiker och teleoperatörer blir det lätt prispress när en marknad blir mogen. Trots allt finns det bolag som klarar sig bra även i sådana miljöer. I USA kan vi hitta flera storbolag med starka varumärken som står stadigt i mogna marknader, som utdelningshöjarna Coca Cola, Pepsico och Colgate-Palmolive.