Så kan rea skada ditt varumärke

Publicerad 2013-06-25 14:27

Just nu blomstrar sommar-reor i butikerna, inte minst i klädaffärerna. Men som handlare bör du tänka efter en gång extra. Återkommande realisationer riskerar att urholka ditt varumärke.

En riktig realisation kan vara av stort värde för dig som kund, men som företagare bör du kanske tänka en extra gång innan du sänker priserna.

När förväntningar om lägre pris gör att kunder väntar med köp går du kanske miste om affären. Dessutom kanske kunden till slut hamnar hos en konkurrent. Riktigt illa kan det bli när kunderna per automatik förväntar sig att du ska rea ut dina varor under vissa tidpunkter på året.

Som konsumenter har vi lärt oss mönstret: kläd- och modebutikerna rear slentrianmässigt ut sina varor i mellandagarna i december – och mitt i sommaren, samt en vår- och höstrea. Köpbeteendet formar sig efter denna förväntan om regelmässigt sänkta priser.

I stället för att köpa sina semesterplagg i juni, väntar kunden med inköpen tills stans alla klädbutiker samtidigt rekordsänker sina priser. Som handlare blir du av med lagret, kanske, men inte på långa vägar når du din planerade marginal, samtidigt som kunderna lär sig att du alltid i vissa intervall säljer ut ditt lager till mycket lägre priser.

Efter ett rekorddåligt år som 2012, som resulterade i att många stora klädkedjor och många små butiksägare inom Retails & Brands (klädbranschen) lade ner verksamheten eller avskedade personal, har handlarna lärt sig att vara försiktigare och inte ta in lika stora lager som tidigare, enligt branschorganisationen Svensk Handel.

Rabatterade erbjudanden används främst på grund av att en vara säljer dåligt, för att konkurrensen är hård, eller för att minska varulagret. Det visar en studie av konfektionsbranschen gjord av två forskare vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

I studien dras också slutsatsen att återkommande reor sannolikt inte är det bästa för handlarna själva, utan att de måste arbeta på att kompensera för de förluster som görs i samband med att varorna säljs ut till kraftigt rabatterade priser.

Här är Nya Affärers tre tips till hur du kan variera dina realisationer för att öka marginalerna:

  1. Gör noggranna beräkningar på hur mycket du tror att din butik kommer att sälja. Ta inte in för stora lager bara för att ekonomerna spår högkonjunktur.
  2. Fundera över om du kan vara mer sparsmakad med realisationer för att bygga upp ditt varumärke. En butik som rear mer sällan kan skapa mycket höga förväntningar på rejäla fynd när det väl blir en realisation. Går det att ”hoppa över” en rea när alla andra säljer billigare?
  3. Skapa en strategi för hur du kan kompensera dig för intäktsbortfallet när du realiserar. Enligt studien vid Handelshögskolan i Göteborg är det väsentligt att utbilda all personal i hur merförsäljning eller andra åtgärder kan ”ta tillbaka” en del av intäkterna som förloras i rean.
Foto: istockphoto
Försäkringar
"Lönar sig att jämföra husbilsförsäkringar"Stora skillnader mellan försäkringsbolagen
Rapport
Sämre än väntat för Autoliv"Sämsta marknaden sedan finanskrisen"
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Börsen
Råvarujättar faller på munter fredagsbörs
Analyser
Flera nya köprekar bland analyserna
19/7
Trading Direkt: Långsiktig teknisk analys på index
Rapport
SSAB:s resultat sämre än väntatSpår lägre efterfrågan tredje kvartalet
Rapport
Saabs orderingång minskade
Rapport
Klart svagare än väntat för Boliden
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Attendos resultat i nivå med vinstvarningen
Rapport
NCC klart under förväntanMen orderingången överraskade på uppsidan
Foto: Henrik Montgomery/TT
Rapport
Betssons vinst krymper
Asien
Uppåt i Asien efter mjuka Fed-signaler
Foto: AP/TT
Wall Street
Wall Street vände upp och stängde positivt
Foto: Rickard Kilström
Aktie
Gladiator har dumpat MedivirMitteregger: Tappat tron på bolaget
Spara
Så får du 10 procents sparränta – men risken är skyhögFI kräver reglering
Fonder
Här är sommarens bästa fonder
Aktie
SHB slopar trading-case efter svag rapport
Bolån
Bankerna där snitträntorna rört sig mest
16/7
Trading Direkt: Hajpade fondförvaltaren om gaming och e-sportbolag
Aktietips
Förvaltarens nya aktiefynd
Foto: istock
Kryptovalutor
Förslag förbjuda tech-bolag lansera kryptovalutor
Räntan
Fedchef: Centralbanken bör överväga räntesänkningar
Foto: Tomas Oneborg /TT-SvD
Aktier
Här är miljardärernas favoritaktier
Foto: Vidar Nuud/NTB/TT
Näthandel
Resor störst på nätet
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Färre villor säljs
Rapporter
Bättre än väntat för bostadsjättar
Foto: David Lagerlöf (Indecap) / Magnus Glans (Pensionsmyndigheten)
Krönikan:
Mats Lagerqvist: Sluta skräm spararna