Skydda ditt varumärke

Publicerad 2013-04-18 12:22

Ett företags varumärke är en viktig tillgång som behöver skyddas precis som övriga tillgångar i företaget. Men många mindre och nya företag vet vad de kan göra eller hur man gör. Här är tio användbara tips för varumärkesskydd.

Ditt varumärke kan vara företagets namn eller logotype. Det kan också vara produkt- eller tjänstenamn eller specifika färger och former som är förknippade med vad ditt företag gör.

 – Det handlar om allt som kännetecknar bolaget och gör det unikt, säger Christopher Büller, jurist och expert på immaterialrätt på DLA Nordic.

Han varnar för att det finns många fällor inom varumärkesområdet som du behöver känna till även om ditt företag är litet eller helt nystartat.

Här är Christopher Büllers tio bästa tips på hur du kan tänka kring skydd av varumärket.

1. Ord är viktigare än figurativa inslag. Det innebär att det oftast är bäst att registrera ett varumärke innehållande ord – inte med figurer eller bilder.

– Det är lätt att glömma att vi refererar till ett varumärke med ord, inte till figurer. Ett exempel är om du ska köpa en tröja med en välkänd krokodil på, så hänvisar du till orden i varumärket, inte till bilden av krokodilen. I vissa fall finns skäl att skydda två varumärken, ett rent ordmärke och en logotype, säger Christopher Büller.

2. Undvik beskrivande ord i varumärket. Du kan till exempel inte varumärkesskydda ord som beskriver en egenskap. Om ditt företag har utvecklat en ny sorts matt färg, så kan ordet ”matt” normalt inte skyddas eftersom det uppfattas som en beskaffenhet.

3. Sök hellre varumärkesskydd i svartvitt än i färg. Det hänger ihop med att svart och vitt anses skyddade i samtliga färger, men väljer du en specifik färg i varumärket, gäller skyddet i princip bara exakt den färgen. En gul logotype kan i värsta fall därför kopieras av en konkurrent om den väljer exakt samma utseende, men i blått i stället.

4. Undvik att kopiera eller försöka dra fördel av din konkurrents varumärke. Det borde vara en självklar insikt, menar Christopher Büller.

– På kort sikt kanske det kan vara frestande att låta sig inspireras av och plocka delar ur andras framgångsrika koncept, men det kostar nästan alltid mer än det smakar. Dessutom finns ju risken att ditt varumärke blir starkt, men tyngs ner av den andre aktören, som du då kanske inte längre vill förknippas med. Generellt är det bäst att undvika att dra fördelar av konkurrenters varumärken.

5. Undvik bygelkronor, vapensköldar och flaggor. Det finns ett par lagar och bestämmelser som gör att ett flertal symboler inte går att använda utan tillstånd. En kunglig bygelkrona i märket innebär sannolikt problem, liksom svenska flaggan. Risken finns också att du begår ett brott om du använder dessa symboler.

6. Överväg var varumärket ska skyddas. Det här är en aspekt som många missar. Om du söker varumärkesskydd i Sverige, så gäller det här. Vill du att det också ska gälla i till exempel Danmark, så måste du söka skydd där och i alla andra länder som du vill ska omfattas av varumärkesskydd. Det blir dyrt att skydda varumärket i många länder.

– Det är bra att ganska tidigt i processen planera för var ditt varumärke ska skyddas. Välj till exempel att planera i ett femårsperspektiv vilka länder som kan vara aktuella marknader för ditt bolag under den tiden. Fokusera på dem, säger Christopher Büller.

7. Tänk noga igenom vad varumärket ska skyddas för. När du söker bör du tydligt ange vilka varor, produkter och tjänster som du vill varumärkesskydda. Säljer du cyklar, men vill ha ett kafé intill cykelaffären måste du skydda varumärket i förhållande till dels cykelbutiken, dels kaféet. Även här är kostnadsaspekten viktig, varje utökning av varumärkesskyddet kostar pengar.

8. Gör förgranskningen själv. Det finns officiella register, Google och andra sökmotorer som gör det relativt lätt att kontrollera om ditt tänkta varumärke är upptaget. Undvik att välja ett varumärke som redan är upptaget. Det skapar bekymmer.

9. Bevaka din rättighet när du har fått den. Rättigheter som inte bevakas är inte värd så mycket. Om du inte ingriper mot andras användande av ditt varumärke finns risken att du anses vara för passiv och därför tvingas leva med den andra aktören.

– I värsta fall blir varumärket degenererat. Tänk på termos eller dynamit som blivit mer eller mindre generiska.

10. Glöm inte domännamnet. I dag tänker man ofta på domännamnet men inte varumärket när det handlar om att registrera eller skydda. Trots det är det förvånansvärt ofta som domännamnet glöms bort.

– Om du inte har ett väldigt etablerat varumärke kan många kunder bli skeptiska om du inte har registrerat domännamnet, säger Christopher Büller.

Räntan
Vice riksbankschef: Möjligt med räntesänkning trots pandemi
Foto: Gustav Sjöholm/TT
Affär
Uppgifter: SSAB:s storägare skeptiska till affär med Tata
Börsen
Positiv veckostart
Analys
Carnegie: Förvärv kan dubbla vinsten för Thunderfuls gamingsegmentInleder bevakning med köp
Analys
Arctic: Osäkert vad nästa trigger i Africa Energy blir
Analys
HSBC: Sämre utsikter på grund av ny covid-vågSlopar köprek för SAS
Analyser
Här är måndagens färska analyser
Placera
Hernhag: Tre potentiella aktiebubblor att se upp medHållbarhet och ESG på höga kursnivåer
Aktie
Balder fortsätter att öka i EntraSelins bolag äger nu över 20 procent
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Aktie
Här är villkoren i MTG:s nyemission
Fem köpvärda aktierOch tre du kan vänta med
Aktie
Di: Ta hem vinsten i BooztBolaget kommer återgå till mer normal tillvaro
Aktietips
AFV sätter köp på SBB"Med viss bävan för marknadsutvecklingen"
Aktie
Bonava flaggar för högre resultat än väntad
Asien
Nedåt i Asien med Seoul i botten
Aktie
Omvänd vinstvarning från Nobia
Investera
Lärdomar om pengar och investeringarNy bok om pengars psykologi
Aktier
De mest blankade aktierna just nu
Aktiechatt
Hernhag: Mina utdelningsfavoriter för 2021
Analyser
Här är fredagens aktieanalyser
Analys
Analytiker oroas av Teslas tapp av marknadsandelar
Analys
DNB: HMS Networks för högt värderadSänker rekommendationen till sälj
USA
Biden: 1900 miljarder dollar i stödåtgärder
Placeringar
Rapport: "Korkade fondpengar" har snedvridit stora index
Aktie
"SAS får gratis draghjälp när Norwegian skrotar långlinjer"