Den träningsanläggning i centrala Stockholm som inte gick med på att frysa mitt träningskort fastän läkaren sagt åt mig att inte anstränga mig under åtta veckor efter en skada, är ett typexempel på ett företag som finns till mest för sin egen skull – inte för kundernas.
Dagens verktygslåda handlar om mervärden – sådant som du erbjuder dina kunder utöver det som de kommit till dig för – och service som visar kunderna att ditt företag bryr sig om dem, inte bara tills de har betalat och fått kassakvittot.
Mervärden och merförsäljning är viktiga för framgångsrika företag. De företagare som behärskar konsten är duktiga på att tänka sig in i kundens situation. Det gäller att förstå vad kunden vill ha, och vad kunden skulle kunna tänkas vilja ha, om han eller hon bara kände till det.
Det gäller den grundläggande servicen, eller produkterna som ditt företag säljer, men det gäller också tilläggservice – eller extra produkter som kunden skulle kunna tänka sig att plocka med sig ”av bara farten”.
För att kunderna ska kunna plocka med sig extra varor ”av bara farten” krävs att de kommer in i butiken. De bensinmackar som satsar på att hålla kunderna utanför macken och låter dem betala med bensin-, bank- eller kreditkort säljer inte en enda extra grej. Genom att främst erbjuda kassabetalning öppnar man för merförsäljning.
Här är Nya Affärers fem tips till bättre mervärden:
- Satsa på att som mervärde erbjuda någonting som kunden vill ha, inte någonting som passar dig som företagare. Tänk utifrån och in, inte tvärtom.
- Erbjud bra service, även på produkter du har sålt. Det kan synas bli dyrt för dig, men en trasig produkt tar kunden tillbaka till dig, eftersom du erbjuder den servicen. Det är alltid bäst att få tillbaka kunderna, än att de ska gå till någon konkurrent – särskilt när de råkar vara lite missnöjda. När de får hjälp av dig har du omvänt kunden som återigen blir nöjd. Och du får garanterat tillbaka just den kunden. Bra service kostar lite extra, men ger dig mer än så tillbaka på lång sikt.
- Om du erbjuder mervärden, se till att det är någonting som ligger ganska nära det som är din huvudprodukt, eller den service du erbjuder. Kunderna kommer att hålla dig ansvarig om mervärdena inte håller måttet, och är det någonting som ligger långt ifrån dig kan det vara svårt för dig att påverka.
- Om du säljer någonting som kan kopplas till en upplevelse av något slag, kan du utöka servicen till att tipsa om var och när det kan användas. Alla gillar upplevelser. Om du säljer löparskor, till exempel, ha en karta där du visar upp alla terrängbanor i området.
- Mervärden och service är nog bra, men glöm inte att du ska vara bäst på din kärnverksamhet. Service måste du vara bra på för att bli bäst. Först då kan det löna sig med olika mervärden.