Foto: Istock

E-handelsveteranens bästa tips

Publicerad 2012-08-13 09:52

Vare sig du vill konkurrera med Amazon, eller bara starta en liten nätbutik för dina hobbyalster har Fredrik Norberg tips på hur du kommer igång - och hur du tjänar pengar. 

Fredrik Norberg är en av grundarna av e-handelsvaruhuset Fyndiq, och har hållit på med e-handel sedan 2006.

– Jag började med att sälja heminredning i e-butik, men jag har också arbetat med att driva lager och logistik för andra kunder och att bygga upp andras e-butiker. Idag arbetar jag som marknadschef på Fyndiq, som är både är ett fyndvaruhus på nätet, och en merförsäljningskanal för andra e-handlare och fysiska handlare. Vi marknadsför, säljer och sköter kundtjänsten. Idén är samma som på Ullared, Rusta och Överskottsbolaget, men det har inte testats på nätet tidigare. Handlare kan lägga ut varor som inte får fart eller säljer i den egna webb-butiken, eller så använder man vår sajt för att testa nya produkter som man planerar att sälja i sin egen nystartade webb-butik. Man kommer igång direkt, ser vad som säljer och kan på så sätt slipa på produktutbudet. 

 

Så kommer du igång med e-handel

Att komma igång snabb är ett av Fredrik Norbergs bästa tips för den som funderar på att starta med e-handel.

– Jag säger som Nike – just do it. Man kan utan problem lägga ett år på affärsplan, marknadsundersökningar och att utvärdera plattformar. Hade du haft butiken igång under den tiden hade du lärt dig så mycket mer på att se hur marknaden verkligen fungerar. Idag finns det också många bra billiga eller gratis plattformar att välja på som gör det lätt att starta e-butik. Det man ska tänka på är att man måste kunna byta upp sig till en ny plattform om det behövs. Därför är det viktigt att man kan exportera hela butiken och inte binder sig i för långa avtal.

 

Så skaffar du trafik till din sajt

– Många underskattar hur viktigt det är med trafik, och tror att bara jag finns på nätet så hittar folk mig. Men det är som att starta en fysik butik och släppa den i skogarna i innersta norrland. Det finns tre typer av trafik. Direkt trafik, organisk söktrafik och köpt trafik. Enklast är att börja med köpt trafik. Där finns det många grejer att testa, Google adwords, prissajter som Kelkoo och Prisjakt, annonser på Facebook och andra e-butiker som Fyndiq. Det viktiga är att man väljer kanal genom att fundera på vilken målgrupp man har. Sedan gäller det att testa, testa och testa och mäta, mäta och mäta.

 

Så tjänar du pengar på din e-butik.

– Lika lätt som det är att komma i gång lika svårt är det att tjäna pengar. E-handeln är lite ett nytt Klondike. Alla ska dit och bli miljonärer men väldigt få tjänar pengar.

 

– Den viktigaste biten för lönsamheten är logisk och lagerhållning. De ledande handlarna, som Adlibris och Tretti.se lyfter fram att det de är bäst på är logistik. Många nya handlare tittar istället på inköpen och jobbar hårt på att köpa ett par tre procent billigare, men distributionen ligger ofta på mellan 20-30 procent av kostnaderna. Därför är det viktigaste man kan göra när man kommit igång att tänka på distributionskostnaderna. Har man ett negativt täckningsbidrag på en produkt ska man tänka sig noga för innan man köper.

Distributionskostnaderna sänker man dock inte genom att skaffa sig bra rabatter menar Fredrik Norberg. Rabatterna får alla andra också. Det handlar om att köpa in smart, och om någon produkt hamnar några gram över en portogräns är det ofta bäst att avstå.

– Den som är inköpare måste också vara expert på vad det kostar att skicka. Även om man får ett superpris på barnvagnar kanske de är för stora för att skicka med ordinarie logistiktjänster, och måste gå på en pall. Då står man där. En annan sak många missar är kostnaden för lagerhållning.

– Många startar sin e-handel mest för att man tycker det är kul med produkten och om man tjänar lite pengar blir det en bonus. Men för att finnas kvar måste alla upp i större volymer. Då kan man få rabatter på inköp och distribution och kan köpa mer trafik.

Chatt
Hernhag: Två bra bettingbolag och en aktie att köpa i rekylenSista chatten före sommaruppehållet.
Aktier
Fondförvaltaren: Ett utomordentligt välskött bolagViktor Henriksson listar tre spännande småbolag.
Foto: Jessica Gow/TT
Sektoranalys
Kepler Cheuvreux: Överdriven ränteoro på fastighetsmarknaden
Börsen
H&M sänke på börsen
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Blankning
Blankningen på rekordnivå
Tidning
PA och PG mot strömmen på vikande tidskriftsmarknad
Notering
Så går det för börsens nya bank i premiären
Foto: Bertil Ericson/TT
Aktie
Kappahls vd sparkasFår gå med omedelbar verkan.
Aktie
Försäljningen klarade inte helt förväntningarna
PA-golfen
Här är vinnarna i placerargolfen
Bostad
Bopriser åt olika håll i majBostadsrättspriserna föll medan villapriserna steg.
Bostad
Mäklarstatistik: Klart färre bostadsrätter sålda i årMinskningen är störst i Stockholm.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kommentar
Kommentar: Kinnevik ger bra aktieägarvärde
Aktier
Persson: Jag tänker inte köpa ut H&M från börsenAktien faller tungt efter beskedet.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
Aktie
Carlström tankar Fingerprint
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Kinnevik vill dela ut hela innehavet av MTG-aktier
Foto: Magnus Hjalmarson Nejdeman/TT
Elpriset nästan dubbelt så högt som förra sommarenTorrt väder och svaga vindar pressar upp elpriserna.
Notering
Notering: Kan bli sug efter Epiroc
Nytt nymmer
USA-NK
Fonden som placerat i Nordkorea
Sajten
Välkommen till nya privataaffarer.seNu har vår sajt fått en rejäl uppfräschning.
Krönika
Hernhag: Stigande vinster mer användbart än modeord som hållbarhet