Sju fel du gör på LinkedIn

Publicerad 2012-07-20 11:15

Karriärnätverket Linkedin har blivit det främsta forumet för verksamma yrkesmän. Men vet du om du använder nätverket på rätt sätt? Här kommer sju vanligt förekommande misstag.

En femtedel av Sveriges arbetskraft finns idag på Linkedin. Det kan vara ett bra sätt att visa upp din verksamhet som entreprenör, och en möjlighet att bygga ett eget nätverk på nätet. Men många använder forumet på fel sätt och gör misstag. Det amerikanska magasinet Inc. listar i en artikel sju stycken vanliga misstag som användare gör. Känner du igen dig?

1) Du använder det endast när du söker jobb. Uppdatera inte din profil endast när du är på jakt efter ett jobb. Det är viktigt att hålla din profil och din kontaktlista ständigt uppdaterad, det gynnar dig i det långa loppet.

2) Din profil är ofullständig. Det är inte bra vare sig för dig eller ditt företag om det finns luckor på profilsidan. Dina tidigare prestationer i arbetslivet ska redovisas, och gör din profil sökvänlig med hjälp av nyckelord så att fler lättare kan hitta dig och ditt företag.

3) Du är inte med i de rätta grupperna. Det finns många grupper på Linkedin och det är svårt att bestämma vilka som är viktiga att vara med i. Gå först och främst med i alumni-grupper från exempelvis ditt universitet eller liknande. Sedan i branschgrupper som berör dig och ditt företag.

4) Du delar inte värdefullt innehåll. Dela med dig av vad du eller ditt företag gör, till exempel om du har skrivit en bra blogg eller om ditt företag har publicerat en rapport. Dela också med dig av relevanta artiklar och länkar i dina grupper för att visa att du bryr dig och tar ansvar.

5) Du breddar inte ditt kontaktnät. Du borde ständigt lägga till och acceptera kontakter du känner professionellt eller privat. Lägg inte till kontakter du inte känner, du ska veta vilka alla är ifall någon skulle kontakta dig och vilja veta hur du känner kontakten.

6) Du använder inte Linkedin Answers. Linkedin Answers används inte fullt ut, men det är ett bra ställe att visa din kunskap. Där kan personer i ett allmänt forum ställa frågor och om du kan svara borde du göra det. Det kan hjälpa andra med liknande frågor i framtiden och förbättra ditt rykte.

7) Dina medarbetare/personal är inte med. Linkedin är ett karriärnätverk som inriktar sig på individuella och professionella kontaktnät, du borde därför understryka vikten av att dina medarbetare och de på ditt företag är med.