Så vässar du din presentation

Publicerad 2011-11-17 13:58

Med några enkla knep kan du bli en bättre talare och därmed oftare lyckas med att sälja dig själv och dina tjänster. Här är retorikernas bästa tips.

Klassisk retorik är inte att förakta. De verktyg som de gamla grekerna använde sig av för över 2 000 år sedan har även en modern företagare stor nytta av. Genom att bli bättre på att övertyga och putsa på din vältalighet kan du känna dig säkrare vid presentationer och även bli en bättre säljare.

Var ska man då börja för att förbättra sina presentationer?

– Förberedelse är improvisationens moder. Därför är det bra att ha gått igenom många argument när du förbereder en presentation, säger Alexander Stagnell, retorikkonsult på Decorumretorik.

Han är skolad i såväl klassisk som modern retorik och håller kurser för bland annat egenföretagare. Alexander Stagnell förordar alltså att man går igenom alla argument i en slags brainstorming när man förbereder en presentation. Även om du till exempel ska prata om hur ditt företags tjänster ska spara pengar åt ett annat företag (ett ekonomiskt argument) så kan det vara bra att i förväg även tänka på till exempel miljöargument. Förutom att du kommer känna dig säkrare under presentationen om du vet att du kan improviser vi behov så vet du aldrig vilka frågor du kan komma att få.

Seden gäller det att ha ett bra upplägg. Inled gärna med att smickra, överraska eller väcka nyfikenheten hos din publik på något sätt. Självklart ska du argumentera för din egen tes, men det kan vara nyttigt att även använda motargument alltså att direkt försvara de svagheter som ditt företag eller din idé kan ha.

– Avslutningsvis bör du alltid använda en uppmaning, uppmuntra publiken till att göra någonting, till exempel gå in på ditt företags hemsida.

Text: Jonas Ohlin