Så lyckas du som kulturföretagare

Publicerad 2011-11-09 14:54

Att arbeta med kultur och driva ett lönsamt företag behöver inte vara en omöjlig kombination. Här är sångerskan Jessica Jägers bästa tips för hur du lyckas med ditt kulturföretag.

Året var 1991 och en förtrollad Foto av Jessica JägerJessica Jäger, då endast fem år gammal, stod framför teven och tittade på när Carola sjöng hem hela Melodifestivalen med ”Fångad av en stormvind”. Redan då bestämde sig Jessica Jäger för att bli professionell sångerska. Många musikklasser och mycket övning senare pratade hon med sin rektor på gymnasiet om hur drömmen skulle kunna besannas. Hon förklarade att man hade fyra alternativ om man ville livnära sig som musiker: man kunde bli anställd i en orkester eller kör, bli kyrkomusiker eller bli frilans.

–        Så det fick bli frilans, alltså egenföretagare, säger Jessica Jäger.

Hon kompletterade därför musicerandet med bland annat språkkunskaper och företagsekonomi och startade eget för snart sex år sedan, parallellt med studierna på Södertörns högskola. Sedan 2008 driver hon företag på heltid och livnär sig som sångerska och kulturproducent.

–        I förhållande till mina konkurrenter går det bra. Men hela branschen går dåligt ekonomiskt, säger hon.

Att jobba som sångerska är en väldigt säsongsbetonad bransch. På sommaren finns många uppdrag på bröllop och offentliga evenemang och kring jul är det full fart med uppträdanden på företag, i kyrkor och inom äldrevården. Under höst och vår är det dock glesare mellan arbetstillfällena som sångerska och Jessica Jäger ägnar mer arbetstid åt att vara kulturproducent.

–        Tidsmässigt lägger jag nog ungefär lika mycket tid på sångjobb och producentjobb, men rent ekonomiskt får jag in mer pengar på producentdelen av min verksamhet.

Jessica Jäger
Yrke: Sångerska, kulturproducent och företagare
Bor: Vallentuna
Ålder: 25 år
Familj: Sambo

Dessutom:
Säljer träd i Afrika för att minska ökenspridning och koldioxidutsläpp för organisationen Better Globe.