Dags att tänka över tjänstebilen

Publicerad 2011-12-30 12:43

Ny teknik och nya skatteregler har förändrat bilmarknaden. Bilar går på bensin, diesel, gas och etanol – och några kan laddas med sladd. Går din företagsbil på rätt bränsle?

Tjänstebil

För fem år sedan dominerade ett bränsle. Bilar gick på bensin, punkt slut. Knappt några dieselbilar såldes, däremot var etanol på uppåtgående.
I dag är marknaden den motsatta. Mer än hälften av alla nya bilar går på diesel, men etanol är nästan utraderat. Bara var tredje ny bil går på bensin.

Orsakerna är tre.

  • Nya tjänstebilsregler.
  • Dieselmotorutveckling som har gått i raketfart.
  • Staten har sänkt bilskatten på dieselbilar.

Vad som är bäst för företaget – diesel, bensin, gas, etanol eller el – beror på hur långt bilen körs, miljösamvetet och transportbehovet.

De nya skattereglerna som gäller från och med årsskiftet och två år till, fram till 2014, har förenklat bilvalet. Med de nya reglerna försvinner nämligen skatterabatterna för etanolbilar och hybridbilar som inte kan laddas från elnätet. Därmed försvinner också de bilarna från många shoppinglistor. Utan skatterabatter är de för dyra för att kunna motiveras ekonomiskt.

Dieselbilen är oftast det mest ekonomiska valet. I alla fall om det är en bil i golfklassen eller större som efterfrågas och om man kör mer än 1 500 mil per år.

Dieselbilarna kostar nämligen normalt tre kronor mind-re per mil i bränsle jämfört med en bensinbil. Eftersom även begagnatköparna vill köra billigt är dieselbilarna eftertraktade på begagnatmarknaden med bra andrahandsvärden som följd. Du får alltså igen merpriset när bilen säljs begagnad.

Men dieselbilar är inte det enda rätta valet. Den som prioriterar bilens miljöegenskaper väljer gasbil eller elbil. Biogas är det renaste bränslet och kan produceras av avloppsvatten och sopor.

Nackdelen med gasbilar är att bilurvalet är litet, gaspumparna sällsynta i stora delar av landet och att gasbilarna kostar något mer än motsvarande dieselversion. Dessutom är bränslekostnaden högre än för dieselbilen. Räkna med 2 kr mer per mil.

Fördelen, förutom miljöprestanda, är att gasbilar får 40 pro-cents rabatt på förmånsvärdet. Det betyder i reda pengar upp till 16 000 kr lägre för-månsvärde och 8 000 kr lägre skatt för dig som förmånstagare. För företaget betyder lägre förmånsvärde att löneskatterna minskar. Skatterabatterna är viktiga och betyder att totalkostnaden även för företaget är i nivå med dieselbilkostnaden. Åtminstone i två år framåt. Längre än så gäller inte tjänstebilsreglerna. Osäkerheten om spelreglerna på sikt gör att gasbilsförsäljningen har stagnerat.

I stora delar av landet går gasbilar på en blandning av naturgas, ett fossilt bränsle, och biogas. Totalt sett består hälften av fordonsgasen i Sverige av naturgas.

Med den blandningen i tankarna är elbilar ett grönare alternativ, men åtskilligt dyrare. En mycket liten elbil som Mitsubishi i-MiEV kostar 363 000 kr. Även om köparna, både företag och privatpersoner, får 40 000 kr i rabatt i form av en supermiljöbilspremie går det inte att räkna hem en elbil. Bränslekostnaden är förvisso låg. Elförbrukningen kostar omkring två kronor per mil. Vintertid ökar kostnaden eftersom kupévärmen drar el. Men den totala milkostnaden för en minimal elbil i 3,5-metersklassen ligger i nivå med en lyxig Mercedes. Att kostnaden blir hög är lätt att räkna ut. Inköpspriset är 360 000 kr, livslängden på batteriet beräknar tillverkaren till 10 000 mil. När batteriet är slut, vid 10 000–14 000 mil, kommer förmodligen bilen att skrotas. Det ger en avskrivning på upp till 36 kr per mil. Det hjälper inte mycket att supermiljöbilspremien sockrar kalkylen.

Den som nöjer sig med en konventionell småbil minskar milkostnaden drastiskt, och kommer förmodligen också att tanka bensin. Detta eftersom småbilar sällan körs särskilt många mil per år, och dessutom är snåla även med bensinmotor.

Etanolbilar då? Är de aldrig det smarta valet? Jo, i alla fall om du vill ta hänsyn till miljön och gaspumpar inte finns på din hemort. Ekonomiskt är etanolbilarna att jämföra med bensinbilar. De kostar något mer i inköp och kräver oljebyte en gång per år. Den merkostnaden kan kvittas mot lägre bränslekostnad, som i oktober 2011 rör sig om knappt en krona per mil till etanolens fördel, jämfört med bensin.

Mikael Stjerna

Krönika
Hernhag: Stor risk följa storbolagsindexBättre att fokusera på små och medelstora bolag.
Börsen
Blytung torsdag på börsen
Analyser
Här är torsdagens färska aktieanalyser     H&M och Essity med i dagens analysskörd.
Bolån
Finansministern: Rätt beslut att införa amorteringskravet
Analys
Analytiker: Det värsta ligger bakom H&MKepler Cheuvreux ser köpläge.
Notering
Strålande start för solcellsbolagetAktien lyfter rejält över teckningskursen.
Aktietips
Tre heta aktietips
Aktie
Electrolux avsätter halv miljard inför konkurrensutredningKommer att belasta resultatet andra kvartalet.
Aktietips
"Ett spännande tillväxtcase"Förutsättningarna för en ny uppgångsfas för Bredband2 finns där.
Bolån
Enklas låga ränta höjsRäntan kan stiga kraftigt efter tre år.
Pengar
Efterlyses: 3,8 miljarder kronor i gamla sedlarBanker tar emot ogiltiga sedlar fram till 30 juni.
Analys
Investmentbanken ser köplägeSandvik handlas med rekordhög rabatt i sektorn.
Räntan
Konjunkturinstitutet: Då höjer Riksbanken räntan
Placera
Alfredsson: Är du beredd på börsfall i sommar?Privata Affärer ger dig råd som vill minska risken.
Aktietips
Aktietips: Här är storbankens nya småbolagsfavoriterTre nya småbolagsaktier in på Handelsbankens favoritlista.
Bostad
Rejält ökat utbud av villor i StockholmKommer stålbadet för villor nu?
Aktie
Här är analytikernas syn på Epiroc
Bolån
Korta boräntor fortsätter att domineraLåntagarna inte särskilt oroade för stigande räntor.
Kommentar
Alfredsson: Nya bottennivåer kan vänta för H&MSvag rapport kan tynga aktien framöver.
Fonder
Filip Weintraub lämnar SkagenLämnar fondbolaget av "personliga skäl".
Aktietips
"Ett utmärkt sätt att få exponering mot elbilsrevolutionen"DI fortsätter med köprekommendation för aktien.
Aktietips
Börsveckan: Gå mot strömmen och köp H&MBörsveckan tittar också närmare på andra aktier.
Aktietips
DI: Köpläge i ögonsensorbolagetVinsten bör växa ytterligare nästa år.
Chatt
Hernhag: Två bra bettingbolag och en aktie att köpa i rekylenSista chatten före sommaruppehållet.
Aktier
Fondförvaltaren: Ett utomordentligt välskött bolagViktor Henriksson listar tre spännande småbolag.
Bostad
Bopriser åt olika håll i majBostadsrättspriserna föll medan villapriserna steg.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Kommentar
Kommentar: Kinnevik ger bra aktieägarvärde