Fem heta aktietips

Publicerad 2012-04-25 12:04

Stora Placeringskvällen Börspanelen på Privata Affärers Stora Placeringskväll i Stockholm bjöd publiken på heta köp- och säljtips. Men om hur börsen utvecklar sig framöver rådde det delade meningar om.

Håller börsuppgången i sig eller står vi inför ett trendbrott? Den frågan diskuterades på Privata Affärers Stora Placeringskvällen i Stockholm på tisdagen. Maria Malmqvist, sparekonom på SBAB, konstaterade att läget är väldigt ovisst.

”Jag tror det kommer bli fortsatt svajigt och är tveksam till om det kommer sluta så här nära nollan vid årsskiftet. Sedan om det blir 20 procent upp eller ner är svårt att säga”, sade hon.

Hon fick snabbt mothugg av Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker. Han står fast vid sin prognos om att börsen slutar upp 20 procent.

”Börsen är upp 6 procent och vi har snart fyra månader bakom oss. Tar vi de 6 procenten multiplicerat med tre och lite ränta på ränta så blir det 20”, sade han till uppskattande skratt från publiken.

Pär Andersson, fondförvaltare på Spiltan Fonder, menar att marknaden ofta förväntar sig orealistisk avkastning på börsen. Hans scenario är något svagare tillväxt i världen framöver och därmed lugnare tempo också på aktiemarknaden.

Aktien som han tror mest på just nu är nätverksvideoföretaget Axis. Han motiverar med bolagets marknadsledande position och explosiva tillväxt.

”Någonstans tar den fantastiska tillväxten slut men det är en bra resa kvar.”

Investmentbolaget Kinnevik är Maria Malmqvists favorit för tillfället. Anledningen är bra riskspridning och bolag med höga utdelningar och stabila kassaflöden. Substansrabatten på omkring 35 procent tilltalar Maria Malmqvist.

I nya numret av Privata Affärer går Peter Malmqvist genom aktieanalyser av 125 nordiska bolag över tid. Bolaget som hamnar i topp bland analytikerna är telekombolaget Tele2, vilket också blir hans aktietips.

Panelen var rörande överens om att man som investerare bör hålla sig borta från flygbolaget SAS och krisande mobiljätten Nokia. Den förstnämnda anses inte klarar konkurrensen från lågprisbolagen. Den sistnämnda har blivit utkonkurrerad och riskerar en förlorarstämpel i kundernas ögon, enligt panelen.