SÄLJTIPS: Strålvarning utfärdas

Publicerad 2011-10-19 14:37

Sedan årsskiftet har kursen i Raysearch åkt brant utför, men för dem som tror att den är på väg lika brant uppåt igen efter de senaste veckornas återhämtning måste en varning utfärdas.

Risken i medicinteknikbolaget har ökat och strategiförändringen kommer att ta tid och kosta pengar.

När VA plockade upp aktien i oktober 2008 var den kraftigt nedpressad efter rekordåret 2005. Diagnosbolaget Raysearch hade hamnat i klorna på sin egen affärsmodell med partner som gång efter annan flyttat fram nya lanseringar.

  Men potentialen var stor. Framför allt förväntades avtalet med svenska Elektas främsta konkurrent, amerikanska Varian, bli det stora genombrottet.

Tre moduler från Raysearch skulle säljas som tillval till Varians dosplaneringsmjukvara Eclipse, en av de största på marknaden. 2009 blev också ett rekordår, men inte tack vare avtalet med Varian.

I stället var det bolagets historiskt viktigaste partner, Philips, som stod bakom den kraftiga tillväxten.

  Nu har risken i Raysearch ökat. Antalet anställda har ökat från drygt 50 år 2008 till knappa 80 i år, såväl inom FoU som i den egna sälj- och serviceorganisation som nu är under uppbyggnad.

Genom en egen programvara med alla bolagets moduler ska Raysearch komma ifrån partnerberoendet och i stället sälja direkt mot kund. Men att komma ur ett partnerberoende tar tid och kostar pengar. Det kan alla som följt medicinteknikbolaget Sectra intyga. Och särskilt tydlig blir risken när Philips, som nu, inte levererar.

Därför blir rekommendationen sälj, trots ett kursras i år på drygt 40 procent.