Retail and Brands, redovisar ett resultat efter skatt på 34 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2010/2011 (25,2). Per aktie var resultatet 0:20 kronor (0:17).
Resultatet belastades med avvecklingskostnader på 3 miljoner kronor gällande Illum Kids.
Bruttovinstmarginalen blev 52,6 procent (52,0).
Rörelseresultatet blev 47 miljoner kronor (33,5) och resultatet före skatt blev 41 miljoner kronor (34,1).
Nettoomsättningen uppgick till 787 miljoner kronor (743), en ökning med 5,9 procent. Steen & Ström i Oslo som avyttrades förra året, påverkade omsättningen med -3,4 procent. Valutaeffekter har påverkat omsättningen negativt med 1,6 procent.
Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 6,3 procent.
RNB:s varulager uppgick till 583 miljoner vid utgången av perioden, jämfört med 568 miljoner ett år tidigare.
”Går åt rätt håll”
RNB:s förbättringstrend fortsatte i det första kvartalet och vd Mikael Solberg är tillfreds. JC visar emellertid alltjämt förlust och en förbättring på denna punkt är enligt RNB-chefen den kritiska faktorn på vägen mot koncernens marginalmål om 15 procent.
”Jag tycker att vi går åt rätt håll. Successivt förbättras varje verksamhetsområde. Det känns väldigt bra”, säger Mikael Solberg till Nyhetsbyrån Direkt om det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
JC, som under en längre period varit RNB:s problembarn, ökade nettoomsättningen under perioden med drygt 8 procent. Resultatet förbättrades visserligen men ligger på rörelsenivå fortfarande på ett litet minus.
”Det beror på att vi har ökat marknadsföringsinsatserna ganska radikalt. Det kostar pengar initialt men förhoppningsvis genererar det något i slutändan”, säger Mikael Solberg.
I övrigt menar han att JC är på väg åt rätt håll. RNB har koll på marginalerna och sortimentet fungerar bra hos konsumenten. De mer intensiva marknadsföringsinsatserna kommer att fortsätta och när JC väl får tillbaka volymerna är strukturen på plats. Då kommer det at bli ”mycket bra”, resonerar Mikael Solberg.
”Sedan önskar man alltid att det skulle gå lite fortare. Så är det alltid”, fortsätter han.
JC har sedan en tid tillbaka genomför ett strukturprogram i Norge. Där finns lite kvar att göra och ytterligare ett fåtal butiker kommer att stängas, berättar Mikael Solberg.
RNB rörelsemarginal i det första kvartalet uppgick till 5,9 procent, en förbättring från 4,5 procent motsvarande period 2009. För att bolaget ska nå den uppsatta målnivån om 15 procent måste JC helt enkelt visa svarta siffror.
”Titta på vad Polarn O. Pyret tjänar i det första kvartalet. JC är på väg generera vinst och när JC kommer tillbaka till normala nivåer kommer det att påverka koncernen mycket”, säger Mikael Solberg.
DIREKT
Direkt publicerat:2011-01-19 07:06:53