Efter sju olyckor och åtta bedrövelser de senaste tre åren ser det äntligen ut att ha vänt för internetannonsföretaget Tradedoubler. Borträknat kronförstärkningen ökade omsättningen och vinsten för första gången på åtta kvartal. Det har uppmärksammats av aktiemarknaden som de senaste tre månaderna har handlat upp aktien 50 procent.
Trots det rejäla kurslyftet värderas dock Tradedoubler alltjämt 20 procent lägre än för ett år sedan, så även om man gärna hade köpt under sensommaren är det ännu inte för sent att gå in i Tradedoubler.
Tradedoubler grundades under IT-yran 1999 med affärsidén att vara en länk mellan internetsidor och annonsörer. I dag har bolaget drygt 130 000 webbsajter i sitt nätverk och 1 750 annonsörer använder Tradedoubler för att annonsera.
Verksamheten gick alldeles utmärkt fram till våren 2007 då ett bud från AOL avvisades, vilket visade sig få stora effekter. Grundarna och de ursprungliga finansiärerna lämnade bolaget och gick vidare i livet bland annat genom att starta musiktjänstsuccén Spotify.
I det läget valde Tradedoubler att expandera verksamheten geografiskt och produktmässigt. Bland annat köptes ett brittiskt företag inom sökordsoptimering för 770 miljoner kronor som visade sig inte alls bli som tänkt.
Det har tagit tid att hitta tillbaka till rötterna igen, men från och med nu är det den ursprungliga affärsidén som är kärnan i verksamheten och det kommer även att synas i resultaträkningen då resultatet från annonsverksamheten kommer att särredovisas. Den delen växer i takt med e-handelsutvecklingen och har intressanta framtidsmöjligheter. Tradedoublers vd Urban Gillström som tillträdde i våras tror till och med att hans bolag ska kunna växa något snabbare än e-handeln genom att satsa på bättre produkter och att använda den kunskap man har om hur internethandeln fungerar.
Tradedoublers säljargument är slagkraftigt. Man betalar bara för annonsen om den ger ett affärsavslut och det är precis det som de flesta kunderna är beredda att betala för.
För aktieägarna är bolagets affärsmodell slagkraftig på ett annat sätt. Kunderna betalar nämligen ersättning till Tradedoubler innan bolaget ger internetsidorna som publicerar annonserna ersättning. Det betyder att bolaget, precis som en tidning, inte behöver kapital för att driva verksamheten utan den finansieras av kunderna. Det gör att bolaget skulle kunna belåna sin verksamhet som i dag är obelånad.
VA räknar med att bolaget i år omsätter 2,8 miljarder kronor och tjänar 55 miljoner kronor eller 1,30 kronor per aktie. Nästa år tror vi på en omsättningsökning på 10 procent och en vinst på 140 miljoner kronor motsvarande 3,40 kronor per aktie. Tradedoubleraktien hand- las därmed till p/e 11 på dagens kurs.
VA ser en uppsida på 30 procent till drygt 50 kronor.
Nytillträdd optimist. Tradedoublers vd Urban Gillström.