Nokias sista chans

Nokias sista chans

Publicerad 2010-09-24 09:24

Ännu smartare telefoner i ett mycket snabbare tempo är enda sättet för nye vd:n Stephen Elop att vända den finska telekomjätten. Mycket talar för att han kommer att klara det.

Viimeinen mahdollisuus! Nej, de orden ekar nog inte i korridorerna i Nokia House, den finska mobiljättens mäktiga huvudkontor strax utanför Helsingfors.

Finländare ger aldrig upp. Det finns ingen ”sista chansen”.

Men visst är det en ödets höst där i Esbo.

Det är också en ödets ironi att Nokia så till synes hopplöst hamnat på efterkälken inom smarta telefoner när det faktiskt var finländarna som först förutspådde att utvecklingen i branschen skulle styras mer mot mjukvara och internettjänster. Nokia lanserade program- och tjänstebutiken Ovi Store ett helt år innan Apple kom med sitt App Store. Men sedan levde dessvärre inte Nokias satsning på långt när upp till förväntningarna. Samma sak gäller de senaste årens generationer av smarta telefoner ”Made in Finland”.

Så nedtryckt är Nokias rykte att i samband med vd-skiftet häromveckan uppges självaste brittiska BBC ha rapporterat att Nokia ”har kämpat för att ta sig in på marknaden för smarta mobiler” när bolaget i själva verket en gång faktiskt har skapat densamma.

Men det är absolut inte för sent för Nokia att ta upp kampen, komma in i matchen igen och bli en av de ledande leverantörerna också inom premiumsegmentet inom smarta mobiler vid sidan av Apple och de Androidbaserade bolagen som Samsung, Sony Ericsson, HTC och en rad fler. Det är den främsta anledningen till att Nokia har hamnat på efterkälken i branschen och aktien dalat på börsen.

Nokia har i dag inte bara branschens största forsknings- och utvecklingsbudget på 60 miljarder kronor, utan också gott om smarta innovatörer och designer som ruvar på produkter som ledningen bara måste våga mer med och snabbare få ut på marknaden.

Ett problem som blivit allt tydligare de senaste åren är nämligen sävligheten i utvecklingen och lanseringen av nya modeller. Nokia har levt kvar med en lanseringskalender daterad kvartal och till och med år, samtidigt som konkurrenterna har börjat spruta ur sig nya modeller med månaders och veckors framförhållning.

Här ser det alltmer lovande ut den senaste tiden. Den nya smarta N8-modellen tog visserligen ett halvår från lansering till dess den kommer ut i butik i dagarna – och det är alldeles för lång tid. Men de tre nya modeller som lanserades under Nokia World i förra veckan kommer att börja säljas redan i slutet av året, vilket är ovanligt raskt marscherat. Lanseringen av nya N8 är en stor och viktig nyhet för Nokia som inte presenterat en dyr smarttelefon på flera år. Så här långt är omdömena om N8, den första med det nya uppgraderade operativsystemet Symbian 3, relativt positiva.

Men det är fortfarande svårt att bedöma hur modellen och operativsystemet kommer att tas emot av användarna och utvecklarna. Det tog trots allt ett bra tag för Googles operativsystem Android att slå igenom på allvar. Och Nokias Symbian 3 lockar knappast med några nya finesser som särskiljer det från konkurrenterna Apples IOS och Googles Android.

De nya Nokiamodeller som nu lanseras med Symbian 3 kommer att ha ett högre genomsnittligt försäljningspris, och därmed borga för något förbättrad rörelsemarginal.

Här har vi den främsta förklaringen till Nokias utförslöpa de senaste åren. Även om bolaget fortfarande är världens största mobiltelefontillverkare drar det inte in störst vinst. Det genomsnittliga försäljningspriset per telefon har stadigt sjunkit, från över 100 euro för fem år sedan till dagens 60 euro. Men här bör vi se en tydlig återhämtning i takt med att bolaget nu rullar ut en rad nya, dyrare smarta telefoner de kommande kvartalen.

N8-modellen är som sagt ett viktigt steg att komma i fatt tätklungan av konkurrenter när det gäller dyrare premiummobiler.

Men Nokia har också fler lovande saker i pipeline. En är operatörssystemet Symbian som efter höstens uppgradering till version 3 redan nästa år ska förfinas ytterligare med version 4. Parallellt pågår också utvecklingen av ytterligare ett operativsystem, Linuxbaserade Meego, som Nokia utvecklar tillsammans med processortillverkaren Intel och som är tänkt att köras på de allra mest avancerade telefonerna med början från slutet av det här året. Förhoppningen är, att med Meego ska Nokia på allvar ta upp kampen med inte minst Android, som med sin allt större och snabbare spridning blir den stora utmanaren för smarta mobiler i mellan- och lågprissegmentet. Det faktum att bägge är öppna och Linuxbaserade betyder att de kommer att ha mycket gemensamt, men Nokia och Intel försöker locka världens många utvecklare av mobilprogram, så kallade appar, med ännu större öppenhet än Googlekontrollerade Android.

De senaste åren har Nokia inte bara halkat efter inom premiumsegmentet för smarta mobiler utan också generellt på den viktiga USA-marknaden. Delvis som en följd av just sortimentsluckorna men framför allt på grund av att bolaget inte har anpassat sig till den amerikanska affärsmodellen att erbjuda sina telefoner anpassade och subventionerade via de ledande mobiloperatörerna i USA.

Det här är naturligtvis en allvarlig svaghet, men betyder också en intressant potential.Här kan nye vd:n Stephen Elop bli en om inte avgörande så i alla fall viktig bricka i spelet.

Den nye Nokiachefen är dock en relativt okänd och anonym Microsoft-makthavare.

Det som talar till hans nackdel är att han saknar erfarenhet och kunskap om konsumentelektronikmarknaden i allmänhet och mobiltelefoner i synnerhet. Men just nu är det hårda skalet inte den svaga punkten hos Nokia utan innandömet, mjukvaran. Och då bör chefen för världens genom tiderna mest inkomstbringande mjukvara, Microsoft Office, ha något att bidra med.

Och han borde som sagt kunna knyta Nokia närmare den viktiga amerikanska marknaden.

Även om hårdvaran just nu har kommit i skymundan för mjukvaran och tjänsteinnehållet i telefonerna betyder det inte att den kommer att vara så för all framtid. Nokias överlägsenhet när det gäller hårdvaruutveckling kan mycket väl åter blir en viktig konkurrensfördel i kommande generationsskiften av telefoner. En viktig faktor, som också blir alltmer kritisk ju mer avancerade telefonerna blir, är batteriteknologin där Nokia fortfarande ligger bra till.

Nokias dominans på tillväxtmarknaderna är också en viktig pusselbit för finländarnas strävan att befästa den globala marknadsdominansen. Då gäller det för företaget att ta kommandot före de Androidbaserade tillverkarna när det gäller att lansera billigare, smarta mobiler till massmarknaden.

Här har Nokia något av ett tvåfrontskrig framför sig med de kinesiska så kallade white box-tillverkarna som börjar äta sig in underifrån med riktigt billiga telefoner på tillväxtmarknaderna.

Så tuff ser konkurrensen ut redan i dag. Och den tilltar hela tiden. Alerta kinesiska mobilnätverksleverantörer som Huawei och ZTE har egna Andoridbaserade mobiler och det finns förväntningar på att HP:s förvärv av Palm tidigare i år betyder att datorjätten snart ger sig in på smarttelefonmarknaden.

Vare sig vi står inför en Nokiacomeback eller inte kommer allt fler tecken på att den finska nationalklenoden är i spel, det vill säga är föremål för uppköpsintresse.

Bolaget har varit nära att kö pas upp ett antal gånger genom åren. Såväl Volvo som Ericsson har varit nära köp under tidigare mindre framgångsrika perioder i bolagets historia.

Så sent som för några veckor sedan fick aktien fart av marknadsrykten om ett förestående uppköp där såväl det allt närmare allierade Microsoft som Google och Cisco nämndes som tänkbara intressenter. Lika tänkbara köpare är någon av de kinesiska telekomleverantörerna Huawei eller ZTE.

I vilket fall som helst har bolaget bekräftat propåer från riskkapitalbolag som KKR och Bain Capital som är intresserade av nätverksdelen Nokia Siemens Networks.

Men Nokia kan resa sig upp ordentligt på fötterna och komma igen på egen hand. Bolaget har stått inför till synes oöverstigliga utmaningar och stöpts om i grunden flera gånger förr, alltsedan det moderna Nokia bildades 1967 och det länge spretiga konglomeratet med pappersbruk och kabel- och gummiindustri hade sina återkommande svackor.

Bara under bolagets mobiltelefonperiod de senaste decennierna har det sett skakigt ut några gånger. För 15 år sedan var det brister i logistiken. För fem år sedan var det problem med buggar och förseningar samtidigt som bolaget missade att haka på trenden med vikbara mobiler. Men med den välbekanta finska sisun, kampviljan och envisa uthålligheten, har man alltid kommit igen.

Och det finns gott om stora, ledande IT-bolag som krisat rejält, men kommit igen. Till skillnad från till exempel Apple och IBM under deras värsta krisår tjänar Nokia fortfarande pengar. Hösten 2010 innebär en gyllene chans att komma igen.

Elops viktigaste datum i höst


21 oktober Kvartalsrapport. Innan dess en prognosuppdatering – eller i värsta fall en vinstvarning.

15 november Konferens i Dublin. Förväntas presentera första telefonen med det nya, öppna operativsystemet Meego för premiumsegmentet.

9 december Kapitalmarknadsdag i Boston. Förväntas förhandsvisa operativsystemet Symbian 4 och ge tydligare besked om fortsatt utveckling och strategi för mjukvara och applikationer.

Varumärket tappar i värde

Varumärket Nokia har fått sig en rejäl törn den senaste 
tiden och inte bara aktien har dalat med 35 procent det senaste året. Enligt rankingen av världens starkaste och mest värdefulla varumärken som genomförs varje år av varumärkeskonsulten Interbrand halkade Nokia på årets lista som presenterades häromdagen ner från femte till åttonde plats.

Enligt Interbrand är varumärket i dag värt 29,5 miljarder dollar. Det är 15 procent mindre än för ett år sedan och ett tapp nästan lika stort som likaså problemtyngda japanska biltillverkaren Toyota.

Bara varumärkets värde skulle alltså, enligt Interbrands uppskattning, svara för nästan 80 procent av det totala marknadsvärdet på bolaget.

krävande kunder. Med nya operativsystemet Symbian 3 och nya smarta telefonen N8 ska Nokia ta upp kampen med Androidmobilerna. MARKKU ULANDER/scanpix

gudasänd. Stephen Elop som hämtats från Microsoft är Nokias och ordförande Jorma Ollilas stora hopp. Antti Aimo-Koivisto/scanpix

utbytt. Vd Olli-Pekka Kallasvuo tvingades avgå 10 september. Chip East/scanpix

förhoppningsmobilen. För 
smarttelefonchefen Jo Harlow tog det ett halvår från lanseringen av Nokia N8 tills den fanns i butik.
Det är alldeles för lång tid. ROSLAN RAHMAN/scanpix

Valuta
Handelsbanken: Pensionärerna kan rädda den svaga kronan
Foto: Shutterstock
Aktie
RBC: Recipharms bud för lågt"Kan väcka andra aktörer"
Aktie
Analytiker: Catena Medias uppgång före rapport skapar fallhöjdAktien faller på börsen
Analyser
Ett par höjda rekommendationer bland analyserna
Sektor
Hernhag: Viktigt välja rätt del av varje bransch
Börsen
Små rörelser på lätt negativ börs
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Bostad
"Efterfrågan ökar på nyproduktion"
Analyser
Elekta: Sänkta riktkurser efter vinstvarningen
Affär
Recipharm lägger mångmiljardbud på inhalationsbolag
Foto: Björn Larsson-Ask/SvD/TT
Bopriser
Bomarknaden: Allt fler tror på stigande priser
Placera
Fyra köptips från Börsveckan
Aktietips
Di: Lime kan växa längeSätter köprek för aktien
Foto: istockphoto
Asien
Överlag uppåt i Asien
Rapport
Catena Medias vd: Mycket positiv syn på USA-marknadenUSA står för 17 procent av intäkterna
Insider
Lukas Lundin fortsätter att minska i oljebolaget
Notering
Lägre värdering av Aramco inför noteringMen kan fortfarande bli historiens största notering
Handelskriget
"Konstruktiva" samtal mellan Kina och USA i helgen
Investera
UBS: Investerare bör räkna med svagt 2020
Chatt
Hernhag: Sju tillväxtaktier för långsiktigaOch ett investmentbolag han lagt till i pensionsdepån
Analys
Carnegie tror på fortsatt mix-förbättring för EmbracerHöjer riktkursen och upprepar köp
Foto: istockphoto
Analys
Analytiker: Alla bitar börjar falla på plats i Lundin Mining
Aktietips
Carnegie: Köp hotellfastighetsbolaget
Aktie
Kapitalförvaltare ser 75-procentig nedsida i IcaMarknadsförde blankningscase på investeringskonferens
Bedrägeri
Finansinspektionen varnar för bedragareSer ut att ringa från FI:s nummer
Fonder
Därför går Rysslandsfonderna som tågetDe flesta är upp 40-50 procent i år
Analys
DNB ser köpläge i "Nordens kung"
Aktie
Swedbank: Tid för omvärdering i HydroSer potential i aluminiumjätten
Riksbanken
"Reviderad arbetslöshetsstatistik en ljusglimt för Riksbanken"Ökar sannolikheten för räntehöjning