Vinnare på fordonsrallyt


Publicerad 2010-06-09 14:01

Hexpol var fjolårets stora kursvinnare och aktien rusade 400 procent. Nu när fordonsindustrin är på väg tillbaka finns det ännu mer att hämta.

Gummikoncernen Hexpol är en av dessa Stockholmsbörsens medelstora verkstadspärlor som blir alltmer sällsynta. Ofta sedda som lite småtråkiga och därför lika ofta oförtjänt lågt värderade blir de inte sällan föremål för uppköpsbud och försvinner från börsen.

Fundamentalt finns det mycket som talar för Hexpol.

Första kvartalet visade på en god organisk tillväxt såväl jämfört med samma period i fjol som jämfört med sista kvartalet, framför allt tack vare en fortsatt stark återhämtning i fordonssektorn. Omsättningen ökade med 16 procent jämfört med samma period i fjol, trots en rejäl valutamotvind. Valutajusterat var tillväxten 30 procent. Jämfört med fjärde kvartalet 2009 ökade omsättningen med 7 procent.

Bortser vi från den allmänna genomklappningen i spåren av den senaste finanskrisen har Hexpol också historiskt visat en god tillväxttakt såväl organiskt som via förvärv. En av drivkrafterna för den organiska tillväxten är trenden hos allt fler gummitillverkande bolag att outsourca gummiblandandet, det som i Hexpol återfinns inom affärsområdet compounding.

Hexpol har i princip samma höga ambitioner som forna modern Hexagon när det gäller förvärv. Bolaget ska ta en aktiv roll i den konsolidering av gummiblandningsbranschen som vd Georg Brunstam ser framför sig de kommande åren.

Och förvärvsspåret går också raskt vidare, senast i våras med köpet av Elasto Group, en global leverantör av polymerblandningar, det som är Hexpols huvudverksamhet i dag. Elasto Group omsätter drygt 300 miljoner kronor och marknaden för bolagets termoplastiska isomerer växer med 8–10 procent årligen.

Det relativt stora beroendet av fordonsindustrin ger visserligen bolaget en väsentlig cyklisk prägel.

Men för den som vågar vara med på den färden tror vi att det finns mer uppsida kvar. Prognoserna för fordonsförsäljningen i bland annat USA har fortsatt att revideras upp också under våren. Och när den tillväxten så småningom börjar mattas av kan andra för Hexpol viktiga men mer sencykliska sektorer ta vid, som byggindustrin samt värmeväxlare.

Råvaruprisutvecklingen är ett orosmoment. Så här långt säger sig dock bolaget inte berörts mer än marginellt av det senaste årets comeback. Bolaget har också historiskt visat sig kapabelt att föra det mesta av råvaruprishöjningar vidare till sina kunder på lite sikt.

Kursen har avancerat 450 procent från bottennoteringen i början av förra året. Att gå in i en aktie efter en sådan uppgång kan kännas fel. Men det är fel angreppssätt att se alltför mycket i backspegeln efter finans- och börskollapsen.

Hexpol blev extremt illa tilltufsat med sin höga skuldsättning samt stora exponering mot den krisande fordonsindustrin. I dag har nettoskulden minskat ordentligt, från 1 230 miljoner kronor för ett år sedan till dagens 720 miljoner samtidigt som återhämtningen för fordonsindustrin är ett faktum.

Hexpol har precis två år bakom sig som fristående börsbolag. Bolaget knoppades av från det forna konglomeratet Hexagon i juni 2008, precis innan finanskrisen började koppla greppet och börsen började sin utförslöpa. Första dagen handlades aktien kring dryga 70 kronor att jämföra med dagens nivåer kring 85–90 kronor.

Men utsikterna härifrån ser alltså lovande ut. Hexpol är ett bolag med klar tillväxtprägel. Den egna målsättningen är en omsättningstillväxt organiskt på 7–10 procent per år. Och innan finanskrisen slog undan benen totalt för marknaden klarade bolaget 15–20 procent under ett flertal år. Till detta kommer uttalade förvärvsambitioner.

Rapporten för det första kvartalet visar också att lönsamheten är tillbaka och till och med snäppet bättre än under toppåren 2005 och 2007. Det betyder att det finns lite marginal för eventuell råvaruprispress för att bolaget ändå ska klara målet 8–10 procents rörelsemarginal.

I dag värderas Hexpol till låga p/e 8 på vår vinstprognos för nästa år. Vi köper aktien upp till 120 kronor eller p/e 11. Det ger en kurspotential på nästan 40 procent.

Gasar igen. Bilförsäljningen ökar och där finns Hexpols kunder. Gareth Fuller/scanpix

Krönika
Hernhag: Fastighetsmarknaden är för hetInte läge att öka positionerna
Aktier
Spararnas amerikanska favoritaktierSvenskar ökar åter i hajpat bolag
Aktie
"Ansträngd värdering" bakom H&M-familjens minskning i Hexagon
Aktiechatt
Hernhag: Fem högriskaktier med tillväxtpotential
Börsen
Stark avslutning på börsveckan
Foto: istockphoto
Analyser
Här är fredagens färska aktierekar
Foto: Shutterstock
Placera
Förvaltarens fyra bästa småbolagSmåbolagen utklassade Stockholmsbörsen i november
Placera
Proffsinvesterare spår global recession inom fem år
Analys
Morgan Stanley ser potential på medellång siktHöjer rekommendation och riktkurs för Getinge
Spara
Här får du högst sparränta just nu
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
SCB: Här stiger villapriserna mest
Fonder
Sparekonomen: Hälsotesta fondsparandet inför 2020
Aktietips
Två köpvärda aktier - och två du kan vara utan
Bostad
SBAB: Fler tror egna bostaden ska stiga i pris
Fonder
Flera fondbolag vill stoppa andra steget i PPM-reformen"Ingen valfrihet värd namnet"
Foto: Henrik Montgomery/TT
Analys
Analys: Löneinflation pressar Securitas tillväxt
Foto: Shutterstock
Placera
Swedbank: Aktier har mer att ge inför 2020
Aktier
Norwegian novembers mest köpta aktie i Norge
Foto: Allis Nettréus/SvD/TT
Börsen
Julrally – eller rekyl?Landeborns helgardering inför frihandelsavtalet
3/12
Trading Direkt: Teknisk analys av börsens oljebolag
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT
Analys
SEB: Marknaden underskattar H&M:s marginalprognoser
Handelskriget
Trump: Handelsavtal kan dröja till efter valet
Analys
DNB: Hög finansiell risk i SBBSätter säljrekommendation för aktien
Foto: Shutterstock
Analys
"Potential för Sinch med stark position i växande marknad"