Vinnare på fordonsrallyt


Publicerad 2010-06-09 14:01

Hexpol var fjolårets stora kursvinnare och aktien rusade 400 procent. Nu när fordonsindustrin är på väg tillbaka finns det ännu mer att hämta.

Gummikoncernen Hexpol är en av dessa Stockholmsbörsens medelstora verkstadspärlor som blir alltmer sällsynta. Ofta sedda som lite småtråkiga och därför lika ofta oförtjänt lågt värderade blir de inte sällan föremål för uppköpsbud och försvinner från börsen.

Fundamentalt finns det mycket som talar för Hexpol.

Första kvartalet visade på en god organisk tillväxt såväl jämfört med samma period i fjol som jämfört med sista kvartalet, framför allt tack vare en fortsatt stark återhämtning i fordonssektorn. Omsättningen ökade med 16 procent jämfört med samma period i fjol, trots en rejäl valutamotvind. Valutajusterat var tillväxten 30 procent. Jämfört med fjärde kvartalet 2009 ökade omsättningen med 7 procent.

Bortser vi från den allmänna genomklappningen i spåren av den senaste finanskrisen har Hexpol också historiskt visat en god tillväxttakt såväl organiskt som via förvärv. En av drivkrafterna för den organiska tillväxten är trenden hos allt fler gummitillverkande bolag att outsourca gummiblandandet, det som i Hexpol återfinns inom affärsområdet compounding.

Hexpol har i princip samma höga ambitioner som forna modern Hexagon när det gäller förvärv. Bolaget ska ta en aktiv roll i den konsolidering av gummiblandningsbranschen som vd Georg Brunstam ser framför sig de kommande åren.

Och förvärvsspåret går också raskt vidare, senast i våras med köpet av Elasto Group, en global leverantör av polymerblandningar, det som är Hexpols huvudverksamhet i dag. Elasto Group omsätter drygt 300 miljoner kronor och marknaden för bolagets termoplastiska isomerer växer med 8–10 procent årligen.

Det relativt stora beroendet av fordonsindustrin ger visserligen bolaget en väsentlig cyklisk prägel.

Men för den som vågar vara med på den färden tror vi att det finns mer uppsida kvar. Prognoserna för fordonsförsäljningen i bland annat USA har fortsatt att revideras upp också under våren. Och när den tillväxten så småningom börjar mattas av kan andra för Hexpol viktiga men mer sencykliska sektorer ta vid, som byggindustrin samt värmeväxlare.

Råvaruprisutvecklingen är ett orosmoment. Så här långt säger sig dock bolaget inte berörts mer än marginellt av det senaste årets comeback. Bolaget har också historiskt visat sig kapabelt att föra det mesta av råvaruprishöjningar vidare till sina kunder på lite sikt.

Kursen har avancerat 450 procent från bottennoteringen i början av förra året. Att gå in i en aktie efter en sådan uppgång kan kännas fel. Men det är fel angreppssätt att se alltför mycket i backspegeln efter finans- och börskollapsen.

Hexpol blev extremt illa tilltufsat med sin höga skuldsättning samt stora exponering mot den krisande fordonsindustrin. I dag har nettoskulden minskat ordentligt, från 1 230 miljoner kronor för ett år sedan till dagens 720 miljoner samtidigt som återhämtningen för fordonsindustrin är ett faktum.

Hexpol har precis två år bakom sig som fristående börsbolag. Bolaget knoppades av från det forna konglomeratet Hexagon i juni 2008, precis innan finanskrisen började koppla greppet och börsen började sin utförslöpa. Första dagen handlades aktien kring dryga 70 kronor att jämföra med dagens nivåer kring 85–90 kronor.

Men utsikterna härifrån ser alltså lovande ut. Hexpol är ett bolag med klar tillväxtprägel. Den egna målsättningen är en omsättningstillväxt organiskt på 7–10 procent per år. Och innan finanskrisen slog undan benen totalt för marknaden klarade bolaget 15–20 procent under ett flertal år. Till detta kommer uttalade förvärvsambitioner.

Rapporten för det första kvartalet visar också att lönsamheten är tillbaka och till och med snäppet bättre än under toppåren 2005 och 2007. Det betyder att det finns lite marginal för eventuell råvaruprispress för att bolaget ändå ska klara målet 8–10 procents rörelsemarginal.

I dag värderas Hexpol till låga p/e 8 på vår vinstprognos för nästa år. Vi köper aktien upp till 120 kronor eller p/e 11. Det ger en kurspotential på nästan 40 procent.

Gasar igen. Bilförsäljningen ökar och där finns Hexpols kunder. Gareth Fuller/scanpix

Foto: istockphoto
Bostad
Rekordstor uppgång i boprisförväntningar
Börsen
Minusstängning avslutade börsveckan
Sektor
Barclays höjer riktkurserna för svenska verkstadsbolag"Ljusare utsikter i verkstaden"
Foto: Shutterstock
Pandemin
Europa öppnar – men bilsemester kan skapa problem"Ta med Gröna kortet om du kör bil"
Insiders
Insiders som gjort affärer efter midsommar
Analyser
Här är fredagens färska köprekar
Foto: Shutterstock
Börsen
Disciplinnämnden avnoterar Italeaf från First North
Foto: Shutterstock
Pandemin
Experterna: Svag konsumtion i sommar trots hemester"Särskilt dystert för hotell och restauranger"
Insiders
Stefan Persson fortsätter tanka H&MAktien stiger på börsen
Spara
Bratt skickar film till alla i finansutskottet"ISK utestänger många privatsparare från emissioner"
3/7
Trading Direkt om finanspolitiken
Sektor
Undersökning: Fastighetsbolagen tror på bättre kreditmarknad"Stark återhämtning i närtid"
Aktie
SBB i norsk miljardaffär
Asien
Asien: Uppåt på stark statistikUppåt i Hongkong trots säkerhetslagarna
Foto: AP/TT
Wall Street
New York: Uppgången avtog mot slutet
Foto: Shutterstock
Outlook
Amundi: Fyra sektorer i fokus under återhämtningenAtt investera under en ”avfrostningscykel”
Krönika
Chefredaktören: Så drabbas din pension av viruset
Foto: istockphoto
Analyser
Här är torsdagens färska köprekar
Foto: Magnus Ström / Scandinav
Elpriset
Nytt elprisrekord i juni"Lägsta i historien"
Foto: istockphoto
Sektor
FN: Internationell turism har nästan upphört"Enorma globala förluster"
Foto: Henrik Montgomery/TT
Aktie
Astra Zeneca faller efter försenade covid-tester
Foto: isockphoto
Råvaror
Goldman Sachs: Efterfrågan på olja återställs 2022
Foto: Shutterstock
Räntan
SBAB: Kan bli svårt undvika sänka räntan till minus igen
Analys
Deutsche: "Mycket attraktiva tillväxtmöjligheter""Handlas till historiskt låga värderingsmultiplar"
Pandemin
FED: Enighet om fortsatta stimulanser"Ny konkursvåg ökar risken för finanskris"