Aktietips: VBG växlar upp


Publicerad 2009-11-13 00:58

Med bottenkänning i lastbilskonjunkturen och tuffa kostnadsbesparingar i ryggen är lilla verkstadspärlan VBG ett klockrent köp.

VBG

KÖP!

Historiskt höglönsam verkstads- pärla med bottenkänning.

Potential
Har skurit hårt i kostnaderna vilket bäddar för ordentligt vinstlyft när återhämtningen kommer.

Risk
En alltför utdragen konjunktur- återhämtning är inte utesluten.

Miljö och etik
Hög risk när det gäller klimat- påverkan och i inköpsledet Inga miljömål eller etiska mål. Koldioxidutsläppen redovisas ej.

En av Stockholmsbörsens få kvarvarande små verkstadspärlor är VBG – ett fokuserat, höglönsamt bolag som växer bra såväl organiskt som via förvärv. Visst, som underleverantör till fordonsindustrin extremt konjunkturkänsligt. Men det gör samtidigt att det uppenbarar sig bra köptillfällen när det går utför.

VBG har obarmhärtigt släpats med i lastbilsjättarnas vådliga resa brant utför det senaste året. Första kvartalet i fjol var bolagets bästa genom tiderna sedan starten 1951. Det senaste kvartalet, det andra i år, blev däremot det klart sämsta under hela 2000-talet med förlust och omsättningsras på 49 procent.

Vänersborgsbolaget är världsledande på kopplingsutrustning till tunga lastbilar med en marknadsandel på drygt 50 procent. Alla de stora europeiska lastbilstillverkarna finns bland VBG:s kunder.

Vd Anders Birgersson hävdade redan i halvårsrapporten i somras att marknaden för bolagets affärsområde truck equipments, det vill säga utrustning till tunga lastbilar, hade bottnat.

De senaste dagarna har också tunga branschföreträdare som Scanias vd Leif Östling och tyska MAN:s chef för lastbilsdivisionen, Anton Weinmann, beskrivit att bottenkänningen är verklig. Leif Östling har stora förhoppningar om den ryska och östeuropeiska lastbilsmarknaden de närmaste åren, den marknad där också VBG haft den starkaste tillväxten på senare tid. Visst har börsen, som alltid ligger steget före, tagit ut en del av segern i förskott. VBG-aktien har klättrat 50 procent hittills i år. Men den långsiktiga placeraren kan räkna hem en betydligt högre kurs än dagens.

Tredje kvartalet blir dock svagt. Några ordentliga tecken på att volymerna tar fart väntar sig inte Anders Birgersson förrän i det fjärde kvartalet.

Men VBG har rationaliserat hårt i krisens spår. I höstas koncentrerades produktionen av släpvagnskopplingar till Vänersborg och verksamheten i tyska Krefeld lades ner.

Och bara häromveckan beslutades om ännu en omstrukturering när tillverkningen av skjutbara taksystem flyttas från Belgien till Tjeckien.

De sammanlagda kostnadsneddragningarna ska nu innebära att affärsområdet truck equipment ska klara av att visa vinst nästa år även om efterfrågan skulle ligga kvar på dagens rekordklena nivå.

VBG är naggande gott som det är med sin ursprungliga, väl fokuserade och lönsamma nisch på utrustning till tunga lastbilar.

Men bolaget har också begåvats med ett andra guldägg med imponerande marginaler och tillväxt – Ringfeder Power Transmission som är verksamt inom mekanisk kraftöverföring och har kunder inom en rad industrisektorer som gruv- och förpackningsföretag men också tåg-, båt- och flygindustrin samt inte minst den nya tillväxtbranschen förnyelsebar energi med vind-, vatten- och vågkraft. Ringfeder har alla de stora vindkraftverkstillverkarna i världen bland kunderna.

Tillväxten, helt och hållet organisk, har legat på 9 procent per år de senaste fem åren.

Ringfeder har de senaste åren visat samma goda lönsamhet, och till och med snäppet bättre än lastbilsutrustningen med en rörelsemarginal kring 20 procent. Dessutom har det visat sig förvånansvärt stabilt även i denna den värsta industrikonjunktursvackan i mannaminne. Första halvåret i år stannade omsättningstappet organiskt på 5 procent och marginalen höll sig kvar på den hyfsade nivån 12,7 procent. Ringfeder står i dag för 20 procent av VBG-koncernens omsättning.

VBG är också ett av de få bolagen som passat på att fyndförvärva i krisens spår. I december köptes det tyska bolaget Gerwah som sysslar med mekanisk kraftöverföring och således passar bra in i Ringfederverksamheten.

Visserligen är lönsamheten något lägre på de östeuropeiska marknaderna där VBG kan förväntas växa starkast de kommande åren. Men samtidigt har det senaste årets rationaliseringar, med en ökad koncentration av produktionen och delvis flytt till lågkostnadsländer gjort att kostnadsnivån reducerats betydligt.

Tillsammans med att det höglönsamma affärsområdet Ringfeder står för en allt större andel av koncernens omsättning betyder det att VBG på sikt bör komma upp åtminstone i marginalnivåer kring låga tvåsiffriga när marknaden bara återhämtar sig någorlunda. Det betyder en vinst per aktie på 8–9 kronor vilket ger en värdering kring p/e 9. Lockande lågt för ett så pass gediget kvalitetsbolag med goda tillväxtutsikter.

Aktien ska dock handlas med en småbolags- och likviditetsrabatt, men det skrämmer inte småbolagsspecialister som Melker Schörling och framgångsrika Lannebo Fonder som finns bland storägarna. Det enda som skrämmer oss är bolagets brister i miljö- och etikredovisningen. Där hoppas vi på bättring. Men vi köper VBG upp till 100 kronor.

Europatvåan MAN är en av VBG:s alla lastbilskunder.

Vd Anders Birgersson tror på vändning.

Aktiechatt
Hernhag: Fem nordiska utdelningsfavoriterOch två bolag han nyligen ökat i
Notering
Här är Hemnets erbjudande inför noteringenVärderingen kan landa på nästan 12 miljarder
Börsen
Industri i topp på stark fredagsbörsVolvo steg mest bland storbolagen
Krönika
Lindberg: Lönsam matematik i köpmaskinerna
Blankning
De 15 mest blankade aktierna
Foto: Johan Nilsson/TT
Analys
Carnegie sänker Thule till sälj"Fortsatt god utveckling men hög värdering"
Foto: Shutterstock
Analys
Sinch värdering oroar DanskeBanken sänker estimaten
Analys
Jefferies: Risk för marginalpress i EssitySlopar köprekommendation
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bostad
Bomarknad: Rekordstort övertag för säljarna"Väldigt het marknad just nu"
Foto: Janerik Henriksson/TT
Analys
DNB: Därför slopar vi köprekommendationen"Evolutions kurs reflekterar de kortsiktiga katalysatorerna"
Foto: istockphoto
Analyser
Aktierna som inte längre är köpvärdaEvolution, Gränges och Essity bland de som fått slopade köprekar
Aktie
New Wave lyfter efter omvända vinstvarningen
Sektor
Berenberg: Dags att plocka upp klimataktier efter falletAker Carbon Capture, Vestas, Powercell och Nel bland favoriterna
Blankning
Nordnet: Nu kommer återbäringen för utlånade aktierNorwegian gav mest ersättning
Placera
Danske Bank: Därför är Stockholmsbörsen bäst i världen"...men balansera portföljen ur ett globalt perspektiv"
Aktieportföljen
Omvänd vinstvarning lyfter portföljen
Kina
Kinas BNP-tillväxt över 18 procentMen ändå något lägre tillväxt än väntat
Bolag
Sparekonomen om alla omvända förvärv"Vill att det ska gå fort"
Budgeten
Andersson: En budget för att rädda jobben
Vårbudgeten
En pandemipräglad vårbudget
Foto: Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
USA
Biden eskalerar åtgärder mot RysslandInleder sanktioner mot sex ryska bolag
Foto: Janerik Henriksson/TT
Aktie
Kepler: Skanska vinnare på Bidens infrastrukturpaket
Bostad
Hemnet: Ettor har inte hängt med i bostadsrallytRekordutbud och långa säljtider
Analys
SEB höjer Trelleborgs riktkursUpprepar köprekommendation
Fonder
Rekordkvartal för hedgefonder"Jordmån för de flesta aktiva tradingstrategierna"