Axfood
Sälj
Aktie som riskerar pressas intakt med matpriserna.
Potential
Fallhöjden är liten men det är också kurspotentialen.
Risk
Stadigt krympande marginaler och bleka tillväxtutsikter.
KLICKA PÅ + FÖR ATT FÖRSTORA GRAFEN
Hemköp är fortfarande en kvarnsten kring Axfoods vd Anders Strålmans hals. Det såg rätt lovande ut. Koncernens problembarn började arta sig, sista kvartalet i fjol och första i år lyckades Hemköp visa svarta siffror om än med en marginal på blygsamma 1,0 procent. Men konjunktursvackan har vässat priskonkurrensen samtidigt som kunderna söker sig till lågprisbutikerna. Och dit hör inte Hemköp. Andra kvartalet blev det förlust på 10 miljoner kronor. Axfood håller dock fast vid prognosen att Hemköp ska klara vinst på helåret 2009. Det torde bli tufft.
Anders Strålman flaggar också för ytterligare omstruktureringskostnader tredje kvartalet för att stänga olönsamma butiker. Hittills i år har 23 miljoner kronor gått åt till det ändamålet.
Den låginflationsekonomi som följer i lågkonjunkturens spår är inget Axfood och övriga dagligvaruhandeln välkomnar. Ute i Europa finns till och med tecken på matdeflation. Här hemma väntas de svenska matpriserna stiga med omkring 2 procent i år mot fjolårets 7 procent. Det betyder att Axfood måste sälja mer köttfärs, mjölk och blöjor för att hålla omsättningstillväxten uppe. Och för att hålla tillväxten uppe när inte priserna kan höjas i takt med kostnadsökningarna tar branschen till priskrig. Ica sänkte priserna med 2–10 procent på omkring 2 000 varor i våras vilket har tvingat övriga att följa efter. Det syns inte minst på Willys marginalutveckling som också är i dalande, från 4,4 procent första halvåret i fjol till 4,0 procent i år.
Nyförvärvet i koncernen, Prisextra, har inte heller varit någon succé så här långt trots en utpräglad lågprisprofil. Visserligen tyngt av diverse engångskostnader och strukturåtgärder, men det fina i köpet av den Stockholmsbaserade kedjan återstår ännu att bevisa.
Axfood och hela den svenska detaljhandeln är i och för sig sommarens stora vinnare när svenskarna stannat hemma och shoppat på semestern på grund av lågkonjunkturen och den svaga svenska kronan. I juni ökade Axfood omsättningen i jämförbara butiker med 2,2 procent och i juli med hela 3,4 procent. I augusti steg dock omsättningen med blygsammare 0,7 procent. Och resten av hösten blir det också tuffare jämförelsesiffror. Omsättningen totalt kommer inte heller att få särskilt mycket draghjälp av nya butiksöppningar under resten av året.
Hos huvudkonkurrenten Ica fortsatte sommarruschen in i augusti. Icabutikerna ökade omsättningen i jämförbara butiker med 4,4 procent.
Axfoods marginaler är under press och har så varit i tre år nu. Redan i fjol minskade rörelsemarginalen till 3,4 procent på helåret jämfört med 3,8 procent 2007. Och första halvåret i år är den nere på 3,2 procent.
Värderingen är inte direkt utmanande med p/e 13,5 på vår vinstprognos för i år. Men det är ungefär vad vi är beredda att betala, inte mer, för ett bolag med krympande marginaler och bleka tillväxtutsikter. Och utan kurspotential säljer vi.
PÅ PRISJAKT. Anders Strålman jämför priserna precis som kunderna. Foto: Peter Jönsson