Tradedoubler
KÖP
Försiktigt värderat tillväxtbolag med allt större lönsamhet.
POTENTIAL
Stor förbättringspotential i kostnadsbesparingar, en ljusare annonskonjunktur och möjligheter till nytt bud på bolaget.
RISK
Goodwillpost på 600 miljoner kronor som kan behöva skrivas ned, fortsatta problem i den brittiska verksamheten.
Internetmarknadsföringsbolaget Tradedoubler har gått från kursraket till börsens skamvrå. Allt sedan det fallna budet från America Online i maj 2007 tycks det mesta ha gått snett i bolaget. Huvudägaren Alecta har förlorat miljarder och tycks sakna strategi för bolaget. Entreprenörsandan är försvunnen, liksom grundarna och deras ägande.
Om det är detta som gjort att kostnadsmassan svällt under senare år låter vi vara osagt. Faktum är dock att en kostnadskostym på en dryg halv miljard kronor, varav fasta kostnader står för en tredjedel är för stor för dagens Tradedoubler.
Det har även den nya ledningen med vd Örjan Frid i spetsen insett. Nu går kniven i bolaget och kostnaderna ska redan i år minska med 20 procent och till följd av detta meddelades i samband med den senaste kvartalsrapporten att 45 tjänster försvinner från bolaget innan årets tredje kvartal.
Delårsrapporten var annars glädjande. Visserligen har inte besparingarna börjat bita än men likväl visade rapporten på kraftigt minskade försäljningskostnader (från knappt 130 miljoner kronor fjärde kvartalet till drygt 100 första) och ett förbättrat kassaflöde. Glädjande var också att rörelsemarginalen inom sökordsmarknadsföringen förbättrades till 11 procent. I den övriga verksamheten, affiliate marketing, steg rörelsemarginalen till starka 24 procent.
Det är alltså inte på intäktssidan Tradedoubler har problem. Bolaget verkar i högsta grad på en tillväxtmarknad, om än en konjunkturkänslig sådan. I takt med den tilltagande lågkonjunkturen har så Tradedoubler fått känna av vikande försäljning. Årets första kvartal minskade omsättningen med 15 procent jämfört med samma period i fjol. Framför allt har Tradedoubler problem på den brittiska marknaden där intäkterna föll hela 40 procent samtidigt som resultatet minskade med drygt 30 procent. Och här finns en latent bomb.
På toppen av högkonjunkturen sommaren 2007 betalade Tradedoubler dyra pengar, närmare bestämt 675 miljoner kronor för det brittiska bolaget IMW som specialiserat sig på sökordsmarknadsföring. Förvärvet gav upphov till en goodwillpost på 600 miljoner kronor i koncernens balansräkning. Om inte den brittiska verksamheten repar mod finns en överhängande risk för att denna goodwill inom kort måste skrivas ned.
Tradedoublers finansiella ställning är annars god. Den räntebärande nettoskulden är blygsamma 100 miljoner kronor och drogs dessutom ned med en tredjedel i fjolårets sista kvartal. Det betyder att nettoskulden motsvarar mindre än årets förväntade rörelseresultat, vilket är att betrakta som mycket lågt. Soliditeten på knappt 21 procent är också godkänd för ett bolag av Tradedoublers karaktär.
Hur ska då bolaget värderas? Tillväxten är tillfälligt borta så något skyhögt p/e-tal är inte aktuellt.
Däremot finns en stor förbättringspotential i att ta ner kostnadsmassan och här tror vi på ledningens inriktning och förmåga. Tradedoubler klarar att tjäna 4 kronor per aktie i år och kursen står i 56 kronor, bolaget handlas alltså till 14 gånger årets förväntade vinst.
För huvudägaren Alecta är Tradedoubler ett misslyckande. Pensionsförvaltaren är inte att betrakta som en industriell ägare och lär inte göra om samma misstag två gånger, det vill säga blockera ett generöst bud på bolaget. När den nuvarande ledningen är klar med sina besparingar och annonsmarknaden vänt 2010 finns goda förhoppningar om att bolaget kan tjäna upp mot 5 kronor per aktie och då är det åter ett attraktivt uppköpsobjekt för industrialister eller riskkapitalister.
Vi tycker att möjligheterna är större än hoten i Tradedoubler. Rekommendationen blir köp med en riktkurs på 80 kronor.