SAS mot rekordförlustFoto: SAS

SAS mot rekordförlust

Publicerad 2009-02-02 08:45

SAS väntas redovisa en brakförlust på runt 4 miljarder kronor för förra året, den största förlusten i bolagets historia. Flygkonjunkturen är på väg ned i källaren och därför tvingas bolaget till fler sparpaket

SAS har under 2008 tvingats redovisa förluster på drygt 3 miljarder kronor inklusive nedskrivningen av värdet på det blödande dotterbolaget Spanair med två miljarder kronor. Och förlusterna har fortsatt under fjärde kvartalet i fjol.

I fredags kom beskedet att SAS säljer Spanair till en grupp spanska investerare för en euro. Affären innebär, om myndigheterna godkänner den, en förlust på 712 miljoner kronor för SAS.

SAS-piloterna gick nyligen med på sänkta löner och SAS-chefen Mats Jansson sänker sin lön med 600 000 kronor. För kabinfacken handlar det nya avtalet om lönesänkningar eller frysta löner.

Försämringarna av kollektivavtalen ska spara 1,5 miljarder kronor. Men bolaget behöver spara ytterligare 2,5 miljarder kronor enligt SAS-chefen Mats Jansson. Hur det ska gå till väntas SAS redovisa i bokslutsrapporten den 3 februari.

Spekulationerna om ett eventuellt samgående med Lufthansa eller Air France–KLM har hittills bemötts med tystnad. Det kan bero på finanskrisen och osäkerhet kring hur SAS-facken ställer sig till fler besparingar.

– Om villkoren är de rätta kan SAS bli intressant för oss, sade Lufthansachefen nyligen i en intervju med den tyska tidningen Allgemeine Zeitung.

Den snabba försämringen av flygkonjunkturen har de senaste månaderna slagit hårt mot trafiktalen för både SAS och konkurrenterna i spåren av finanskrisen. De lönsamma affärsresenärerna väljer billigare alternativ och SAS beslöt därför i höstas att ställa 33 plan på marken tills vidare.

Inom några år måste delar av den åldrande flygplansflottan bytas ut, vilket kommer att kosta bolaget mycket pengar även om en del plan säkert kommer att hyras.

Flygbranschen beräknas globalt i år göra en sammanlagd förlust på fem miljarder dollar, motsvarande 40 miljarder kronor. Nästa år beräknas förlusterna halveras till 2,5 miljarder dollar, enligt beräkningar från branschorganisationen IATA.

Förlusterna för de europeiska flygbolagen uppskattas till en miljard dollar i år och IATA räknar med en minskning av antalet passagerare med tre procent.

TT

Chatt
Hernhag: Fem bolag jag tror på inför 2020"Bolaget det trots tillväxten inte är för sent att köpa"
Handelskriget
Kina: Stora framsteg i förhandlingarna med USATrump bekräftar enighet
Aktier
De 20 bästa aktierna enligt den "magiska formeln"
Analys
DNB: Storytels potential större än vad värderingen antyderInleder bevakning med köprekommendation
13/12
Trading Direkt: Teknisk analys av OMXS30
Börsen
Sparekonomen: Två julklappar till aktiemarknadenHandelsavtal och ordnad brexit lyfter börsen
Börsen
Bred uppgång på börsen
Analys
Pareto: Kursnedgång i Assa Abloy motiverar höjd rekommendation
Analyser
En ny köprek bland fredagens analyser
Aktietips
Carnegie: Vinstlyft och avknoppning gör Electrolux lockande
Brexit
Johnson: Jag kommer få brexit gjort"Inga om, inga men"
Brexit
Jordskredsseger för Boris JohnsonRejäl pundförstärkning
Foto: istock
Marknadsutblick
Ålandsbanken fortsätter övervikta USA
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Aktie
Svensk förundersökning om mutbrott
Analys
DNB: Därför är det köpläge i Bonava
Låna
Unga har usel koll på lånHälften vet inte vad ett blancolån är
Analys
Analys: Autolivs starka orderbok ger bättre marginaler"Hög lönsamhet och bättre kassaflöde"
Analyser
Flera köprekar bland torsdagens analyser
Börsen
Fortsatt börssuccé för Saudi Aramco
Notering
Debutanterna åt olika håll i premiärhandelnTvå nya bolag handlas på First North
Fonder
Sparekonomen: Nysparandet i miljöfonder 20 gånger större i år
Aktietips
Två heta köptips - och två aktier du kan strunta i
Bostad
Nyproduktion säljs allt närmare inflyttning
Fed
Fed lämnar styrräntan oförändradSpår oförändrad ränta hela nästa år
Fonder
Fondbranschen: Så ska koldioxidavtryck redovisas