Ännu sämre än befarat för MQ

Publicerad 2018-10-04 07:23

Rapport MQ redovisar ett resultat som till och med var sämre än vad man flaggade för vid vinstvarningen i augusti. Klädbolaget slopar nu utdelningen och ska i stället använda pengarna för digital utveckling.

MQ redovisar ett resultat efter skatt på -3 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal (24). Resultatet per aktie uppgick till -0:09 kronor (0:69). Bruttomarginalen uppgick till 47,5 procent (54,0).

Rörelseresultatet blev -8 miljoner kronor (2) vilket gav en rörelsemarginal på -1,7 procent (7,0). MQ vinstvarnade den 17 augusti och sade då att rörelseresultat skulle uppgå till cirka 2 miljoner kronor.

Nettoomsättningen uppgick till 445 miljoner kronor (467). I jämförbara butiker var försäljningsförändringen -6,2 procent.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2017/2018 i syfte att skapa utrymme för att stärka främst den digitala utvecklingen i bolaget. Föregående räkenskapsår var utdelningen 1:75 kronor.

Ska satsa digitalt

MQ:s nytillträdda vd Ingvar Larsson ser ett behov av att ”tydliggöra och förstärka framför allt MQ:s varumärke”.

Det skriver i vd-ordet i rapporten för det fjärde kvartalet som resultatmässigt var sämre än vad bolaget befarade i sin vinstvarning i augusti och som innehåll en jämförbar försäljning på -6,2 procent.

Ingvar Larsson tillträdde den 20 augusti, bara ett par dagar efter vinstvarningen från bolaget.

”Årets sommar ledde till minskad kundtrafik, lägre försäljning och högre grad av prisnedsättningar. Vi fick även en sen säsongsstart på hösten”, konstaterar han i rapporten.

Han skriver vidare att hela räkenskapsåret varit ”utmanande” för MQ och ledningen kommer att arbeta ”systematiskt” för att vända utvecklingen och för att förbättra lönsamheten.

”Den viktigaste och omedelbara insatsen är att vi växlar upp den digitala satsningen. Vi lanserar nu under hösten en ny e-handelsplattform för MQ”, skriver han i vd-ordet där han också skriver att de fysiska butikerna ”utvärderas ständigt” och att bolaget ska satsa mer på att utbilda butikspersonalen i ”personlig försäljning”.

Rörelseresultatet blev -8 miljoner