Aktie Teleoperatören Verizon är nästa storbolag att avisera annonsbojkott på Facebook över hanteringen av president Donald Trumps uttalanden på sociala medier, som vissa ansett hatiska och våldsuppviglande. Facebook måste skapa en acceptabel lösning som gör alla parter bekväma, menar Verizon i ett uttalande.

”Vi pausar reklam tills det finns en lösning som är lika hållbar som den vi har nått med Youtube och andra partner”, säger presschef John Nitti i ett pressmeddelande.

Bojkotten mot Facebook har växt de senaste veckorna, alltmedan vd:n och grundaren Mark Zuckerberg försökt försvara hållningen att inte likt Twitter och Snapchat moderera politiker. Mark Zuckerbergs ställning i frågan har rört upp känslor även i de egna leden, som hotat med arbetsvägran och via flera höga chefer verkat för att ta en tydligare ställning mot rasism och segregation.

Hittills har bland annat reklambyrån Goodby Silverstein företrädande ett stort antal konsumentvarumärken gjort samma sak som glasstillverkaren Ben & Jerrys samt klädmärkena North Face och Patagonia och lämnat Facebooks annonsplattform.

Det är inte enbart avseende presidentens uppmärksammade uttalanden som Facebook hamnat i skottgluggen för det ökade intresset kring frågor om social hållbarhet i USA. Tidigare i veckan publicerade människorättsgruppen Anti-Defamation League (Sve: Anti-förtallsföreningen) ett öppet brev riktat till storbolag som annonserar på Facebook.

En av Verizons annonser kunde i rapporten ses bredvid en video från gruppen QAnon, en löst sammansatt grupp som ofta ger uttryck för konspirationsteoretiska vinklingar om samtiden. Videon gav uttryck för ”så väl hatiskt som antisemitisk retorik”, menar Anti-Defamation League.

Verizon är den hittills största aktören som dragit sig tillbaka från annonssamarbete med Facebook. Flera andra bolag av samma dignitet, som konsumentvarumärkena Nestlé och Procter & Gamble, har dock uppmanat Facebook om att se över policy och riktlinjer.