Sektor Konsumtionen av sällanköpsvaror ökade under pandemin. Det gäller särskilt vitvaror och elektronik. Men se upp för dessa pandemivinnare, varnar Carnegie Private Bankings analytiker Henrik Christiansson i ett avsnitt i Carnegies podcastserie Investera & Agera. När pandemieffekterna ebbar ut kan dessa vinnare få problem.

Hela sällanköpsektorn blev het under pandemimånaderna. Vissa segment har växt kraftigt under perioden, och bäst har det till exempel gått för vitvaror och elektronik, enligt Henrik Christansson.

I dessa segment av sällanköpsektorn har ökningen under pandemin varit upp till 5 procent, och det i en sektor som sedan tio år haft nolltillväxt, argumenterar Christiansson vidare.

Under perioden av isolering sedan mitten av mars ifjol har servicesektorn lidit, liksom transportsektorn, vilket orsakat minskat resande, färre transporter och  komponentbrist som i sin tur lett till varubrist.

Konsumenternas begränsade resande har medverkat till att driva efterfrågan på sällanköpsvaror, och det har i sin tur lett till en ökad konsumtion i till exempel premiumprodukter, menar Christiansson.

Handlarna har inte behövt rabattera lika mycket som tidigare, utan konsumenterna har köpt de dyrare premiumvarorna när de billigare tagit slut som en följd av komponentbristen, menar han. Men när produktionen återgår till någonting mer normalt, blir det fler rabatter igen och färre köp av premiumprodukter. Det kommer att påverka sällanköpsektorns lönsamhet och tillväxt.

Inför 2022 ser det därför osäkert ut, framför allt för de bolag som tydligt kan räknas som vinnare under pandemin. Det gäller inte minst Electrolux och Electrolux Professional, som tjänat på att kunna möta den ökade efterfrågan när konsumenterna inte kunnat resa, utan i stället satsa på hemmiljön. Även om de mest gångbara produkterna, till exempel billigare modeller av en tvättmaskin, tagit slut på grund av komponentbristen, har konsumenterna lyft blicken och köpt ur det dyrare premiumsortimentet i stället.

– Det kan sägas vara en påtvingad konsumtion av premiumprodukter. Konsumenter har köpt det som funnits på hyllan i butikerna, säger Henrik Christiansson.

Under andra halvåret blir det fortsatt låga lagernivåer, men 2022, när samhällets restriktioner successivt försvinner och resandet börjar öka blir det en återgång till en mer normal marknad, och då ökar behoven av rabatter igen.

– Då finns det viss risk för negativ ekonomisk tillväxt i sektorn under ett år framöver. Det finns många osäkerfaktorer och vi varnar till försiktighet i de tydliga vinnarbolagen under pandemin, säger Henrik Christiansson.