SAS har sagt att bolaget som ett led i rekapitaliseringsplanen för att överleva coronapandemins katastrofala påverkan på flygmarknaden säljer aktier för 1:16 kronor styck för att därigenom ta in 6 miljarder kronor. Trots det rusade alltså aktien till kurser kring 7 kronor på fredagen.
Samtidigt handlades aktier som Lufthansas, British Airways-ägaren IAG:s, Norwegian och Ryanair samtliga ner mer än 5 procent.
”Det är mig en gåta vem som för närvarande försöker positionera sig i SAS-aktien. Jag förstår inte heller vad det är de försöker positionera sig för”, sade Sydbank-analytikern Jacob Pedersen.
Emissionen från SAS innebär att mängder med nya aktier kommer ut och att de tidigare aktieägarnas andel späds ut kraftigt, något också DNB och Nordea varnat för i tidigare analyskommentarer.
”Det kommer ut så mycket nya aktier att aktiekursen förmodligen kommer hamna under 1 krona när kapitalökningen är genomförd”, fortsatte Sydbankanalytikern.
Han menar vidare att det förmodligen inte är ”rationella investerarna” som driver upp aktiekursen i nuläget.
”De investerare som sitter med SAS-aktier just nu äger värden omkring noll”, sade Jacob Pedersen.
Anledningen till den utsagan är att de nuvarande aktieägarna i SAS knappt får någon andel alls i bolaget efter att rekapitaliseringsplanen är klar, eftersom att aktievärdet och kursen urholkas när de nya aktieägarna kommer in.
Om man ska se något positivt för SAS-aktien så är det att konkurrenten Norwegians aktie har haft det än svårare än SAS. Norwegians aktie är ned med 97 procent i år medan SAS aktiekurs har sjunkit med 55 procent, menar Jacob Pedersen.
Sydbanks rekommendation för SAS aktie är sälj.