Allt fler handlare har anslutit sig till Amazons marknadsplats, inte minst under den pågående pandemin. Ett sätt för handlarna och de externa varumärkena att försöka utmärka sig i den tuffa konkurrensen är att annonsera på sajten.
Det har lett till att det rapporteringssegment som Amazon kallar ”Övrigt”, och som nästan uteslutande består av annonsintäkter, växer snabbare än flera andra segment inom koncernen, inklusive själva e-handeln.
Enligt Financial Times, som här hänvisar till estimattjänsten Factset, väntas Amazons segment ”Övrigt” omsätta cirka 21 miljarder dollar under 2020, motsvarande en tillväxt om 47 procent.
”Det har enligt mig inte uppmärksammats hur stor annonsaffär Amazon är på väg att skapa”, säger Andrew Lipsman, analytiker på Emarketer, till den brittiska tidningen.
Den snabba tillväxten gör att Amazon har börjat knapra in på Google och företrädare för e-handelsjätten hävdar att konsumenterna i allt högre grad söker efter produkter direkt på Amazons tjänst, utan att först söka via Google.