Nyheter
Tio bra råd för lågkonjunkturen
Publicerad: 22 april 2008, 10:55
Allt fler talar om nedgången. Oron sprider sig både bland anställda och chefer. Per Agelii, VD på Connecta var med förra gången. Hans råd gör dig mer stabil.
MA
Magnus Alfredsson
Året var 2002. Då anställdes Per Agelii på Adcore, ett management- och itkonsultbolag som var nära konkurs. På kort tid minskade han antalet anställda från 450 till 220. Det var nödvändigt för att företaget skulle överleva.
Per Agelii vet hur det är att arbeta i både låg- och högkonjunktur, och säger att det bästa sättet att klara en nedgång är att vara förberedd.
Därför har Connecta, som företaget nu heter, sammanställt en lista med tio punkter på hur de bäst möter en lågkonjunktur.
Tio punkter för att klara en nedgång:
1. Bygg verksamheten på gemensamma värderingar
En stark kultur och en gemensam värdegrund lockar rätt personer och ger ett gemensamt sätt att tänka i arbetsvardagen. När det blir tuffare tider kommer det att bidra till mer fokuserade arbetsinsatser hos alla på bolaget.
2. Lär av din egen och andras historia
Ingen lärare är så bra som dina tidigare misstag. Våga därför se tillbaka och använda erfarenheter från förr. Dokumentera och dra lärdomar som man ofta påminns om. Bygg in erfarenheterna i kulturen och i all träning.
3. Fokusera mer på ledarskap än chefskap
I sämre tider blir ledarna viktigare än cheferna eftersom det är de som verkligen får med sig medarbetarna i svåra förändringar.
4. Träning i stället för utbildning
I en lågkonjunktur gäller att alla vet hur de ska tänka och agera. Men rätt beteenden skapas dock inte på konferenser, utan genom regelbunden, uthållig och upplevelsebaserad träning.
5. Låt alla dela framgång och risk
Företagets utveckling är något som alla medarbetare kan påverka – låt det märkas i lönekuvertet i form av en prestationsbaserad löneandel. Den visar när det går bra och dåligt. På så vis skapas en kollektiv medvetenhet om kostnader och intäkter, både i upp- och nedgång.
6. Rekrytera inte bara på kompetens
Personlighet och inställning är minst lika viktigt som rätt kompetens. Detta blir extra viktigt när tiderna blir sämre, eftersom allas förmåga att samarbeta då ställs på sin spets.
7. Släpp aldrig kostnadskontrollen
Det är lätt att öppna plånboken när det går bra. Och visst ska segrar och framgångar firas ordentligt. Men det är farligt att vänja organisationen vid ett högt kostnadsläge. Var därför öppen och rak med vad som gäller, och varför vissa kostnader trots allt tas. Börja framför allt dra i bromsen i god tid när sämre tider kan tänkas stå för dörren.
8. Använd symbolåtgärder
Det finns alltid små förändringar och käpphästar som gör stor skillnad för medarbetarnas syn på centrala frågor. Ett exempel är att låta medarbetarna betala kostnaden för privatsamtal på mobilen. De påminns varje månad om att de själva påverkar bolagets totala kostnadsbild.
9. Fokusera på kunden
I slutändan är det kunden som avgör hur väl företaget står sig i en konjunkturnedgång. Arbeta därför målmedvetet på att få alla i organisationen att ha kunden i fokus, och förstå bolagets kundstrategier.
10. Gå från ord till handling kräver mod
Vid en konjunkturnedgång gäller det att organisationen har ett arbetssätt som kan ställa om snabbt – att gå från ord till handling. Den som tar de modiga besluten först kommer klara sig bäst.
Källa: Connecta