Nyheter
Sinchs resultat i linje med förhandstipsen
Publicerad: 27 april 2023, 05:37
Foto: Anders Wiklund/TT
Sinch, som levererar molnbaserade kommunikationstjänster, redovisar ett justerat ebitda-resultat på 834 miljoner kronor för det första kvartalet 2023. Analytikerna hade räknat med ett justerat ebitda på 830 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning av nio analytikers estimat.
Nyhetsbyrån Direkt
Rapporterat ebitda-resultat blev 692 miljoner kronor, mot väntade 743 miljoner kronor. Bruttoresultatet uppgick till 2.260 miljoner kronor. Här låg förväntningarna på 2.319 miljoner kronor. Organiska tillväxten i bruttoresultatet var -1 procent.
Nettoomsättningen var 6.927 miljoner kronor, med en organisk tillväxt på -3 procent. Snittförväntningarna var en omsättning på 7.038 miljoner kronor, enligt Infront.
Sinch möter ett nytt och mer utmanande marknadsklimat där företag ser över sina kostnader och trimmar verksamheten för att säkra och förbättra sin finansiella ställning. Det skriver Laurinda Pang, som tillträdde som vd tidigare i april, i rapporten för det första kvartalet.
”Även om våra produkter ofta används för att effektivisera verksamheter och minska kostnader så är den omedelbara effekten av denna nedgång sammantaget negativ. Detta är särskilt tydligt när vi ser till våra större kunder där meddelandevolymerna i vår befintliga kundbas påverkas negativt”, skriver hon.
Samma tendens i andra segment av verksamheten
Samma trender syns i Sinchs SMB-segment med lägre volymtillväxt från befintliga kunder i Australien där bolaget har en stor marknadsandel.
Inom Rösttjänster beskrivs lönsamheten som ”fortsatt god” och segmentet bidrar med den största delen av bolagets totala ebitda samtidigt. Bolagets E-posterbjudande utvecklas väl och verksamheten gynnas fortsatt av ett lyckat byte av molninfrastrukturleverantör vilket bättrar lönsamheten och lyfter bruttomarginalen, enligt Laurinda Pang.
Fortsatt fokus på kostnadskontroll
Sinchs övergripande prioriteringar ligger fast med fortsatt fokus på kostnadskontroll, kassaflöde och tillväxt. Två fokusområden för att leverera mot dessa mål är bolagets arbete med integration och go-to-market strategi, enligt vd:n.
Laurinda Pang understryker i vd-ordet att bolaget har stora möjligheter att utveckla sin affär.
”Möjligheter att skapa mer värde för våra kunder; att utveckla nya och innovativa lösningar och att vara en arbetsplats där människor kan växa och utvecklas. Genom att exekvera på dessa möjligheter skapar vi samtidigt mer värde för våra aktieägare”, skriver hon.