Nyheter
Sex tips som skyddar dig mot bluffakturor
Publicerad: 10 juni 2014, 11:19
Foto: Istockphoto
Har du ett litet bolag är sommaren en av de farligaste perioderna på året. Det är nu som du löper störst risk att drabbas av bluffakturor. Trots det har fyra av tio småföretagare inga rutiner för hur de ska undvika att helt i onödan förlora pengar.
CF
Christer Fälldin
Trots att problemen med bluffakturor minskat jämfört med tidigare är sommaren högriskperioden under året. Enligt Brottsförebyggande rådets statistik minskade anmälningarna om bluffakturor med 6 procent förra sommaren jämfört med sommaren före. I år har antalet anmälningar dessutom minskat med 18 procent jämfört med samma mätperiod ifjol.
Att det under ett par året förekommit flera domar mot bluffakturerare kan ha bidragit till att minska omfattningen av falska fakturor.
Inför årets sommar har Visma gjort en undersökning bland 1 000 företag som fått svara på frågan om de rustar sig extra för att skydda sig mot eventuella bluffakturor.
Av dem som svarade har 56,6 procent rutiner för detta, medan 43,4 procent svarade att de saknade rutiner.
− Detta kan vara en väckarklocka för småföretagarna. Många jobbar säkert med samma sunda förnuft som i allt annat de gör, men det är säkrast att ha en rutin för hanteringen av inkommande fakturor. I synnerhet de perioder då ekonomisysslorna sköts av lite mer oerfarna semestervikarier, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.
Här är sex tips som hjälper dig mot fakturabluffarna:
1: Om du får en faktura utan att ha haft något att göra med företaget ska du först kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.
2: Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts.”
3: Gör en polisanmälan om misstänkt ”Bedrägeri med hjälp av bluffaktura”.
4: När någon ringer och vill sälja något till ditt företag, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar inte det, utan de vill fortsätta samtalet för att kunna spela in det.
5: Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.
6: Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta e-brev.