torsdag28 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Så hanterar du arbetsskador

Publicerad: 29 oktober 2015, 10:22

Foto: Istockphoto

När någonting går snett och olyckan är framme drabbas en enskild anställd av arbetsskada. Det ställer krav på dig själv som företagsledare, och ditt företag. Som företagare med anställda behöver du veta vad som gäller vid skador av olika slag. Nya Affärer tipsar om hur du kan förbereda dig och företaget på ovälkomna olyckor.


CF

Christer Fälldin


När en olycka har skett bör du ha ett förhållningssätt till den. Du måste veta vilket ansvar du som arbetsgivare har, samt vad du måste göra.

Hur en arbetsskada ska hanteras är reglerat på olika sätt. Så först och främst måste du veta vad som är en arbetsskada, och vad din anställde som har drabbats av den har rätt till.

Den som drabbas av en konstaterad arbetsskada har rätt till dels ersättning för utebliven inkomst, samt även för olika vårdkostnader. Det kan även utgå belopp för ”sveda och värk”.

Här är en liten lista på vad du bör göra när olyckan är framme:

• Det första du gör är att anmäla arbetsskadan påwww.anmalarbetskada.se som är Försäkringskassans och Arbetsmiljöverkets gemensamma sajt. Där finns närmare information om tillvägagångssättet, samt blanketter som du kan använda.

• Även den anställde som skadats ska anmäla arbetsskadan till AFA försäkring. Det kan vara bra att skapa en rutin i företaget att hjälpa till med denna anmälan vid en eventuell skada.

• Parallellt med att du anmäler till Försäkringskassan ska du även informera skyddsombudet om det finns en anmälan.

• När du har gjort anmälan får du inom kort en fråga från AFA Försäkring om den skadade är anställd hos dig. Det måste du då bekräfta. Det är AFA Försäkring som till slut avgör om skadan är att betrakta som en arbetsskada, eller inte.

• Många arbetsskador sker under färd med något fordon. En sådan skada ska självklart anmälas till fordonets trafikförsäkring.

• Skapa en checklista så att du inte glömmer någonting viktigt. På den kan en punkt vara att du ska påminna den som skadats att spara kvitton för eventuell ersättning.

• Som arbetsgivare betalar du den skadades lön som vid ett ordinärt sjukdomsfall. Ersättning för inkomstförlust betalas av försäkringen.

• Många arbetsskador uppstår vid färd i fordon. Ett färdolycksfall sker under resa från och till jobbet. För en sådan skada utgår ingen inkomstersättning. Däremot kan den som skadats få ersättning för olika omkostnader.

Dela artikeln:

Prenumerera på vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Prenumerera