Nyheter
Reor oroar H&M-analytiker
Publicerad: 22 juni 2011, 12:57
Efter att ha inlett onsdagen på plus noteras H&M-aktien strax efter lunch ner mer än snittet på Stockholmsbörsen. Analytiker oroas av en tuff klädmarknad det andra halvåret.
ME
Magnus Eriksson
Efter att ha inlett onsdagen på plus noteras H&M-aktien strax efter lunch ner mer än snittet på Stockholmsbörsen. De analytiker Nyhetsbyrån Direkt talat med ställer sig något frågande till kursreaktionen men nämner bland annat oron för en tuff klädmarknad det andra halvåret som möjlig orsak.
”Det kommer nog att bli ganska marginella estimatrevideringar på den här rapporten så det finns egentligen inget skäl till att aktien ska gå sämre än index. Då är det mer så att eftersom rapporten kom in i linje med förväntningarna när osäkerheten varit så stor så borde det bli lite lättnad”, säger en analytiker.
”Min första reaktion var att det skulle bli lite positivt och jag har faktiskt svårt att förstå vad det beror på. Bruttomarginalen var sämre och det kan ha lite med saken att göra. Sedan sa H&M att det är mycket reor på många av deras marknader och många är oroliga för hur det ska se ut nu under andra halvåret när H&M har tuffa jämförelsetal för sin jämförbara försäljning”, säger en annan analytiker.
På onsdagens rapportpresentation pekade vd Karl-Johan Persson på den tuffa situationen på klädmarknaden generellt och menar att det är mer pris- och reaaktiviteter på marknaden än vad det varit ”de senaste åren”.
”Det finns lite oro inför sommaren att många marknader generellt har haft lite svag försäljning vilket gör att många bolag kanske har ett högre lager när de går in i reaperioden så att H&M relativt sett blir mindre konkurrenskraftigt. Även om det inte är någon ny information så finns det anledning att känna oro för att reatrycket i många marknader kommer att vara högre den här sommaren än förra sommaren”, säger den första analytikern.
Det första halvåret ökade H&M:s jämförbara försäljning med 2 procent. Det andra halvåret möter H&M tuffa jämförelsetal då försäljningen motsvarande period i fjol var väldigt stark. Men H&M:s budskap på rapportpresentationen var att bolaget planerar för en positiv jämförbar försäljningsutveckling det andra halvåret.
”H&M säger alltid att det planeras för en positiv jämförbar försäljning. Jag har svårt att se att det skulle bli så, det är det väldigt få som tror. Det är jättetuffa jämförelsetal och på det är det mycket reor på deras marknader och då blir priskonkurrensen väldigt tuff”, kommenterar den andra analytikern.
Så, mantra eller genomtänkt bedömning? Tror du verkligen på det eller är det mer så att det är så ni brukar säga?
”Nej, vi tror på en positiv jämförbar försäljning för nästa halvår. Vi jobbar efter ständiga förbättringar och lär oss nytt hela tiden så det ligger i det uttalandet. Sedan lyssnar vi självklart på våra inköpare och pratar med alla våra försäljningsländer och sedan lägger vi en plan efter det. Vi har en positiv tro för andra halvåret och planen är att vi ska öka i jämförbara enheter”, sade Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt efter rapportpresentationen.
Inför onsdagens delårsrapport var SME Direkts estimatsnitt för den jämförbara försäljningen +0,7 procent för helåret 2010/2011.
DIREKT