Nyheter
Nästa nominerade: Blondinbella
Publicerad: 22 november 2011, 09:24
Det är inte alla 21-åriga tjejer som har en egen app. Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella har en. Dessutom har hon startat flera företag, skrivit böcker och startat en egen tidning. Nu vill hon inspirera unga entreprenörstjejer i Göteborg.
AB
Anna Blomén
Redan som 14-åring startade Isabella Löwengrip blogga och blev snabbt en av Sveriges allra största. Idag har hon omkring 400 000 läsare varje vecka. Och hon har fortfarande tusen järn i elden.
– Vad jag gör just nu? Om du hade frågat mig för en vecka sedan hade jag svarat att jag höll på att jobba med senaste numret av Egoboost, min tidning. Men den här veckan har jag ägnat åt att flytta kontoret till Göteborg.
Precis, Stockholmstjejen har flyttat västerut. Hon märkte att många bloggläsare och tidningsköpare bodde i Göteborgsområdet och när hon skulle starta Bellashop, en webbutik som lanseras i dagarna, så bodde tjejen som hon ville anställa där.
– Så jag startade kontor i Göteborg istället för att flytta på henne.
Och Isabella Löwengrip ser en stor potential i den gamla varvs- och industristaden.
– Det finns otroligt många entreprenörer i Göteborg, men entreprenörskulturen är inte så stark. Det är helt enkelt inte lika okej att driva företag här, men jag hoppas kunna ändra på det.
Hennes uppfattning är att mycket kretsar kring de stora institutionerna Chalmers och Handelshögskolan, men att det finns massor med oupptäckt potential också bland 25-åriga tjejer som vill driva eget.
När Isabella Löwengrip var 16-17 år var det mesta på skoj. Hon körde på och det där med avtal var inte så viktigt. Nu har hon blivit mer noggrann och försiktig, samtidigt har hon blivit chef, fått mer ansvar och därför också fått svårare att sova på nätterna.
Chef blev hon mer eller mindre ofrivilligt. Tidigare har hon varit egenföretagare med betoning på egen, men ska man starta tidning måste man vara flera.
– Men jag trivs som chef och är duktig på att leda. När tidningen startade undrade jag om mina anställda, som var äldre än mig, skulle lite på mig. Jag tog på mig en kavaj första dagen för att få respekt och ställde mig och diskade och gjorde kaffe för alla så de skulle lite på mig. Men det gick jättebra, idag har vi en fantastisk arbetsmiljö.
Ett problem har dock varit att Isabella Löwengrip är något av en arbetsnarkoman. Den första tiden på redaktionen gick ingen hem före chefen. Och Isabella jobbade hela tiden.
– Men idag säger jag åt dem att ta lunch och försöker hålla kontorsarbetstider själv. Dessutom är jag helt ledig på helgerna, det är någonting nytt för mig, säger hon.
I nästa andetag erkänner hon att hon jobbar med bloggen på morgnar och kvällar, alltså före och efter det andra jobbet. Samtidigt går det bra rent ekonomiskt. Isabella Löwengrip tar ut 40 000 kronor i lön varje månad och hennes bolag har 2,5 miljoner kronor i kassan från tidigare vinster.
Förutom den nya webbutiken, vars idé är att sälja en produkt per dag, planerar Isabella Löwengrip även för en smyckeskollektion framöver. Dessutom jobbar hon just nu på att starta ett nätverk för unga kvinnor. Och snart kommer nästa bok ut.
Om tio år tror hon att mest arbetstid går till Löwengrip Invest AB och hoppas kunna hjälpa företag i uppstartsfasen inom webb och e-handel. Hon ser sig själv sitta på ett stort kontor och ta emot unga entreprenörer som behöver hjälp och finansiering. En Blondinbella i Draknästet.
– Min drivkraft är fortfarande att få förverkliga mina egna drömmar. Jag tar vara på den lilla tjejen i mig som vill starta tidning och eget klädmärke. Samtidigt är det väldigt viktigt att inspirera andra tjejer. Jag vill vara en Grynet 2.0 som strör självkänsla omkring mig!