Nyheter
Möt de unga företagarna
Publicerad: 8 juni 2010, 11:47
Mässan Våga vara egen pulserar av liv. Många av gymnasieeleverna kommer att driva företag i framtiden. Under 30 år har Ung Företagsamhet skapat 180 000 nya jobb.
Våga vara egen är organisationen Ung Företagsamhets mässa för Stockholmsregionen. På Älvsjömässan under våren deltog 400 företag som alla skapats av gymnasieelever.
– Eleverna lägger ner företagen när de tar studenten, det ingår i planen. Men 23 procent av alla blir entreprenörer, säger Magnus N:son Engelbäck, vd för Ung Företagsamhet.
– Vi har många kända som börjat genom Ung Företagsamhet, till exempel serieentreprenören Ola Lauritzon och Starcoms Starcoms grundare Jens Dehlin.
På mässan kryllade det av unga företagare. Det gick inte att ta ett steg utan att bli erbjuden att köpa någonting. Malin Mattson på Arlandagymnasiet är vd för sitt företag TPK.
Hon blev intresserad av Ung Företagsamhet- kursen när hon såg äldre elever som lyckades sälja sitt företag.
– Jag valde att starta det här företaget för att testa om företagare var något tänkbart för mig i framtiden, säger Malin Mattson.
Hennes och kamraternas affärsidé var att sälja unika och personliga klädesplagg med kundernas egna önskemål om tryck.
Inom TPK är det bara Malin som kan tänka sig att bli företagare i framtiden men hon har insett att det inte är så lätt att driva ett företag.
– Men vi i vårt lilla företag rekommenderar alla elever att läsa den här kursen. Det är mycket blod, svett och tårar, men det är värt det, säger Malin Mattson.
Mario Gajdeczka var vd för The Youth of Stockholm. Han och de fyra medarbetarna avvecklar företaget efter SM-finalen i maj som de kvalificerade sig till.
Skälet är att försäljningen inte räcker till.
– En del av oss är intresserade av att bli företagare i framtiden. Men för stunden får det vänta, säger han.
CHRISTER FÄLLDIN, PRIVATA AFFÄRER