Nyheter
Många arbetar med CSR
Publicerad: 13 februari 2013, 08:32
Foto: Istockphoto
Tre av fyra företag inom handeln arbetar med frågor som rör ansvarsfullt företagande (CSR-frågor). Sju av tio konsumenter är också beredda att betala mer för en vara som producerat under goda förhållanden, visar en undersökning från Svensk Handel.
Undersökningen visar inte helt oväntat att stora handelsföretag lägger mer tid och resurser på frågorna än mindre företag.
– Numera förväntar sig kunderna att företagen tar ansvar för både miljö och sociala frågor. Företagen lägger allt mer tid och resurser på frågorna som blivit en strategisk fråga som genomsyrar den dagliga verksamheten. Det handlar om allt från miljömärkning och krav på leverantör till butiksmiljö och medarbetarfrågor, säger Ann Christiansson, CSR-ansvarig på Svensk Handel.
Sju av tio konsumenter säger sig vara beredda att betala mer för en vara eller tjänst som är producerad under miljövänliga och etiskt goda förhållanden.
Men resultatet är här något motsägelsefullt. För när konsumenter i en annan fråga rangordnar vad de prioriterar är det kvalitet och pris som hamnar i topp. Först längre ner på listan hamnar etik och miljö.