Nyheter
Lönsam pensionärsboom
Publicerad: 23 december 2011, 12:48
Foto: Aas, Erlend/Scanpix
I tredje delen av PA:s artikelserie om megatrender konstateras det att 40-talistgenerationen nu går i pension. Det påverkar deras konsumtionsbeteende – och är något placerare kan tjäna pengar på.
Marcus Hernhag
Privata Affärers artikelserie om stora trender som placerare bör ha koll på fortsätter:
Urbanisering. I länder som växer brukar folk flytta in till städerna. Även här är det svårt att inte nämna Kinas enorma byggboom, även om det finns inslag av spekulation. Men även megatrender kan orsaka tillfälliga bubblor.
Fastigheter i rätt områden i växande storstäder brukar i allmänhet utvecklas väl prismässigt. Även butiker och andra konsumtionsbolag på rätt plats gynnas av urbanisering.
Placeringsförslag för att följa trenden: Fastighetsbolagen på börsen, kanske främst det storstadsfokuserade Hufvudstaden. Fonder som Länsförsäkringars Fastighetsfond, Alfred Bergs Fastighetsfond Norden samt infrastrukturfokuserade Invesco Asia Infrastructure och First State Global Listed Infrastructure.
Konsumtion är en megatrend som inte bara är driven av Kina. I västvärlden finns det fortfarande många som shoppar kläder från H&M och Fenix Outdoor, prylar på Clas Ohlson, godis från Cloetta och mat från Axfood som nöje. Andra konsumerar speltjänster på nätet via Betsson och dess leverantör Net Entertainment, som på grund av politiska risker är en skakigare sektor än många andra inom konsumtionsbranschen.
Tryggast efterfrågan har tobaksindustrin, och eftersom snus ses som en möjlig ersättare till cigaretter är Swedish Match intressant. Datorer som Dells är en framgångssaga, men prispressen gör att det finns många förlorare i konsumentbranschen också.
Placeringsförslag för att följa trenden: Baskonsumtion i form av klädaktierna H&M och Fenix Outdoor. Dagligvarubolagen Swedish Match och Axfood. Onlinespel via Betsson. Fonderna som de konsumtionsfokuserade SGAM Fund Equities Luxury & Lifestyle och UBS Equity Fund Asia Consumption.
Ålderdomstrenden i Nordamerika, Europa och Japan där den stora gruppen 40-talister nu går i pension påverkar konsumtionsbeteendet framöver. Doros enkla telefoner för äldre är redan en succé, och på sikt lär även efterfrågan på läkemedel från Meda och Astra Zeneca öka, liksom sjukvårdsprodukter från Getinge och Investorinnehavet Gambro samt hälsovårdsbolag som GHP.
Placeringsförslag för att följa trenden: Astra Zeneca, Meda, Getinge och Doro. Läkemedelsfonderna Pictet Generics, som satsar på bolag med lågpriskopior, och den indexfondliknande och storbolagsfokuserade Seligson & Co Global Top 25 Pharmaceuticals.
Fetma är en stor och tung trend där USA har på sig ledartröjan. De flesta som bantar och tränar bort överflödiga kilon går upp i vikt igen, vilket betyder att det en återkommande efterfrågan på hälsoprodukter, dieter, träningsutrustning och gymkort.
Amerikanska Weight Watchers (Viktväktarna) aktieutveckling har tagit sig under det senaste året, men i Sverige finns det få börsnoterade friskvårdsbolag. Feelgood är rätt ensamma och har märkligt nog en usel historik. För en svensk är hälsovårdsbolag men kanske främst läkemedelstillverkarnas bantningspiller stadigaste korten att satsa på.
Placeringsförslag för att följa trenden: Astra Zeneca, Meda, Getinge.