Nyheter
Lång väg att vandra för Metro
Publicerad: 20 maj 2008, 04:24
Måndagens affärer med norska mediekoncernen Schibsted må vara positiva för Metro, men det är fortsatt långt kvar innan gratistidningskoncernen kan visa uthållig lönsamhet.
CF
Christer Fälldin
Metro säljer 35 procent av aktierna i Metro Sverige till Schibsted för 350 miljoner kr. Det innebär en välbehövlig förstärkning av finanserna. Dessutom inleds ett stort annonssamarbete plus att Metros förlusttyngda konkurrent Punkt SE läggs ner. Det kommer att stärka Metros position och lönsamhet i Sverige.
Men bolagets stora problem finns utomlands. Det är fortfarande så att verksamheten går med förlust i flera länder, till exempel USA.
Metro håller dock på med en strategisk översyn av verksamheten. Och förändringar behövs då omsättningen minskade och förlusterna fortsatte under första kvartalet.
I väntan på att Metro blir lönsamt lär aktiens kursutveckling bli slagig och osäker.
MARCUS HERNHAG