Nyheter
Entreprenörstrend: Made in hemma
Publicerad: 30 maj 2012, 14:23
Foto: Swedish Hasbeens
Att göra nyskapande affärer 2012 handlar om att se de nya långsiktiga trenderna. En global trend handlar om att producera lokalt.
Ämnen i artikeln:
ExportES
Emanuel Sidea
De senaste decenniernas flytt av produktion till lågkostnadsländer i Asien har inneburit fallande priser för konsumenter. Men också i många fall sämre kvalitet och hållbarhet.
Och det finns en växande skara konsumenter som på senare tid förändrat sin konsumtion. Statistiken visar hur allt fler svenskar väljer livsmedel som är lokalproducerat och av bättre kvalité, inte sällan med en eko-märkning.
Det nya köpbeteendet hos medelklassen märks även inom mode, accessoarer och möbler. Den gemensamma nämnaren är ursprungsmärkningen ”Made in Sweden”.
Svenska träskotillverkaren Swedish Hasbeens tillverkar sina träskor i Småland och har sedan starten 2006 haft en explosionsarbetad tillväxt. Skorna designas i Stockholm och tillverkas sedan för hand. Ursprunget är de svenska träskorna, som myndigheter redan på 1700-talet rekommenderade, och var omåttligt populära under 1970-talet. Bolaget, som grundades av Emy Blixt och Cilla Wingård Neuman, har fortsatt i samma anda.
”Svensk tillverkning är viktig för oss, det är en motpol till en massprodukt som tillverkats snabbt. Många vill betala lite mer för att få mer kvalitet”, säger Emy Blixt.
Omsättningen har fördubblats varje år, det senaste året omsatte bolaget över 46 miljoner kronor.
”Att det har gått så bra för oss tror jag är just att vi knutit det svenska till vårt varumärke. Sverige har ett bra varumärke internationellt, vi förknippas med balans. Det som vi lite negativt kallar för lagom är precis vad man eftersträvar på andra ställen – att både ha kakan och äta upp den. Våra skor är balanserade, de funkar till både uppklätt till klänning och vardags till jeans.”