Nyheter
Bokhandlaren som växte
Publicerad: 31 juli 2012, 06:57
Hans hobby växte – till Nordens största bokhandel. Men även som vd för Adlibris trivs Magnus Dimert fortfarande bäst när han är med och packar böcker på logistikcentret i uppländska Morgongåva.
Ämnen i artikeln:
SmåföretagKA
Karin Arnell
Framgångssagan började 1997 då fyra ekonomi- och it-intresserade kolleger – Pär Svärdson, Fabian Fischer, Johan Arvidsson och Christian Lauritzen – satt hemma i den enes kök och funderade på vad man kunde sälja över internet. De skrev ned hundra idéer och valde sedan den hundraförsta idén som dök upp – att starta en bokhandel över nätet.
Magnus Dimert, som då arbetade som konsult på Accenture och var kollega med grundarna, anslöt under första verksamhetsåret för att hjälpa till att bygga upp företaget på fritiden.
– Det fanns inga tunga finansiärer, utan Adlibris hade ett startkapital på 100 000 kr vilket gjorde att verksamheten i början var väldigt slimmad. Den första tiden beställdes inte mer än tio böcker per dag, säger han.
Sedan dess har uppstickaren Adlibris vuxit till Nordens största bokhandel med en årsomsättning på över 1 miljard kronor och 75 anställda på kontoret i Stockholm. I dag säljer Adlibris 50 000 böcker per dag.
Hur har ni burit er åt?
– Vi har kunnat göra något så ovanligt som att växa med ett positivt kassaflöde genom att vi bland annat byggt ut bolaget i små steg. Vi försöker också att göra så mycket som möjligt själva och har till exempel byggt de system som vi arbetar i från grunden. Dessa vidareutvecklas hela tiden för att bli mer effektiva och göra kunderna ännu nöjdare. Kundservice är den främsta tillväxtmotorn.
Finns det några förebilder?
– Ikea. Vi har försökt att skapa en kultur där alla hjälps åt och som bygger på att spara pengar och prioritera.
Vad kännetecknar en typisk adlibrisare?
– Ägarskap. Att vi alltid vill kunna vara stolta över vår baby Adlibris. Om någonting inte fungerar riktigt bra sätter vi i gång och jobbar på en lösning direkt. Vi är ett ”ungt” företag med en medelålder på drygt 30 år. Bland de anställda finns bland andra litteraturvetare, ekonomer och tekniker. Det ideala är en person med ett stort bokintresse i kombination med en analytisk förmåga och en hög teknisk förståelse.
Hur behåller man ”gör det själv”-andan när företaget blivit störst på marknaden?
– Det är en ständig utmaning. Jag tror att det är viktigt att hela tiden arbeta för att vi är ett team, oavsett vad vi jobbar med på Adlibris. Vi gör det genom att jobba med information och gemensamma aktiviteter.
– När det är bokmässa i Göteborg åker vi dit tillsammans och bor på vandrarhem, jobbar hårt och har väldigt kul. Nu när vi nyligen har flyttat in i större lokaler är hela personalen med och skruvar ihop sina skrivbord. Ett annat exempel är under högsäsongen inför jul. Då släpper alla på kontoret sina vanliga uppgifter för att åka en och en halv timme till Morgongåva och hjälpa till att packa böcker vid vår distributionscentral. Sådant stärker teamet och ger mig en häftig känsla av lycka.