Nyheter
Arbetslösa ska få koll
Publicerad: 18 december 2009, 12:28
Arbetslösa ungdomar ska få lära sig att bli aktiva konsumenter som kritiskt kan värdera information på Folkuniversitetet. Utbildningsprojektet kommer nu övergå från regional till nationell satsning.
Ämnen i artikeln:
ArbetslöshetJO
Jonas Ohlin
Under hösten har arbetslösa ungdomar mellan 18-24 år i Västra Götaland och Värmland fått prova på den nya utbildningssatsningen ”Ekonomismart”. Projektet lanseras av Folkuniversitetet tillsammans med Konsumentverket och Finansinspektionen (FI) och riktar sig unga arbetslösa. För vissa är kursen frivillig. För andra som till exempel deltar i olika arbetsmarknadsprogram kan kursen vara obligatorisk.
– Utbildningen är bred och lyfter olika aspekter av ekonomi. Det är mer en konsumentutbildning än en ekonomiutbildning, säger Katrin Rundström, projektledare på Folkuniversitetet.
Under två heldagar får ungdomarna lära sig mer om bland annat hushållsekonomi, konsumenträtt, boendefrågor och marknadsföring. Konsumentlagstiftningen är något som tas upp på kursen, vilket är bra för de ungdomar som söker arbete inom handelsbranschen.
– Vi har fått positiv respons från elever som säger sig ha haft stor nytta av de kunskaper vi har förmedlat, säger Rundström.
Undervisningen sker i nära samarbete med kommunernas socialförvaltningar och de lokala budget- och skuldrådgivarna och bygger mycket på samtal och diskussioner.
Utbildningen syftar till att göra ungdomarna till mer aktiva konsumenter som kritiskt kan värdera reklam och konsumtionsval. Rundström förklarar att målet med projektet är att motverka att utsatta ungdomar hamnar längre från arbetsmarknaden än vad de redan är.
– På kursens andra dag märker man skillnad i ungdomarnas beteenden. De blir mer aktiva och medvetna och tror mer på sig själva, vilket gör att de lättare kan få jobb, säger hon.
Projektet har under hösten beviljats ekonomiskt stöd under en treårsperiod från Allmänna arvsfonden. Nästa år kommer de få 1 miljon kronor för att utvidga satsningen på nationell nivå. Även Konsumentverket och FI har bidragit med 200 000 kr vardera. FI kommer att bidra med ytterligare 100 000 kr till teknisk utveckling, då utbildningen är tänkt att spelas in och läggas ut på webben.
MARIA SJÖLANDER, PRIVATA AFFÄRER