Nyheter
Anmäl alltid oseriösa rådgivare
Publicerad: 28 april 2009, 08:14
Det känns som att det värsta raset är över på världens börser. Men samtidigt som många ger sig in på marknaden med frisk aptit är andra brända och vill aldrig mer investera.
Här på Privata Affärers redaktion går telefonen varm varje förmiddag när vi svarar på prenumeranternas frågor. De som ringer berättar ofta om Acta Kapitalförvaltning och deras försäljningsmetoder.
Några läsare har låtit sig övertalas att ta lån på sina hus för att investera i olika produkter.
Många har trott att de tecknat sig för en hedgefond med mycket låg risk när de i själva verket har investerat i Key Multi Strategy Plus, en belånad turbovariant som satsade fel och nu har kraschat.
En del försöker förtvivlat sälja de fastighetsinvesteringar som de gjort genom Acta, men har fått beskedet att det inte finns några köpare.
Acta har hamnat i skottgluggen, men det finns också andra kapitalförvaltare med framfusiga försäljningsmetoder. Nu är de på jakt igen.
Med hjälp av middagsinbjudningar och löften om aktiv förvaltning fångar de nya kunder i sina nät. De säljer gärna komplicerade sparprodukter och siktar in sig på äldre personer som saknar erfarenhet av investeringar.
Det är viktigt att bita ifrån och lära sig konsten att akta sig:
1 Strunta i det invecklade och investera bara i produkter som du förstår.
2 Låt dig inte luras av försäljarsnacket. Låter det för bra för att vara sant, brukar det vara för bra för att vara sant.
3 Gå aldrig in med en stor summa pengar i en enda sparprodukt.
4 Läs alla kontrakt noggrant och se till att din investering inte är belånad.
5 Glöm aldrig att rådgivarna är säljare. Oftast har de provision och ju högre avgift produkterna har, desto mer pengar går rakt ner i deras egen ficka.
Behovet är större än någonsin av opartisk ekonomisk rådgivning där man betalar per timme och kan lita på att rådgivaren har kundens bästa i fokus.
Det sägs att det inte skulle vara lönsamt att driva sådana företag, att spararna inte vill betala. Det tvivlar jag på. Snarare tror jag att många skulle jubla inför möjligheten att få en ordentlig genomgång av sin privatekonomi.
Vi har redan en lag om finansiell rådgivning som säger att rådgivaren är skyldig att sätta konsumentens intressen främst. Den har funnits i snart fem år, men hittills har den bara tillämpats en enda gång.
Ett problem är att den som känner sig lurad hellre försöker glömma än att kämpa för upprättelse.
Men nu tyder mycket på att de skrupelfria rådgivarna äntligen får det hett om öronen. Anmälningarna strömmar in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som ändå bara ser toppen av ett isberg.
Just nu bereder ARN 65 ärenden som gäller Acta Kapitalförvaltning. De första fallen avgörs i juni.
Tveka inte att lämna in en anmälan om du också har råkat ut för oseriösa rådgivare.
SOFIA ULLERSTAM/ PRIVATA AFFÄRER