Analys Användandet av eyetracking har bara börjat och Tobii är en tydlig marknadsledare inom området, skriver ABG Sundal Collier i en analys.

En Apple-produkt med eyetracking skulle kunna driva på utvecklingen på marknaden, påpekar analyshuset.

”Vi förväntar oss därför spännande tider framöver, den snabba försäljningstillväxten har inte ens börjat”, skriver ABG Sundal Collier.

I sin analys tar ABG upp mediauppgifter som indikerat att Apple kommer att lansera en AR/VR-produkt under 2022, som i slutändan väntas inkludera eyetracking-teknologi. Eftersom Apple förvärvade eyetracking-bolag SMI under 2017, tror ABG att det kommer att handla om en lösning som Apple utvecklar självt (ih-house) och alltså inte innehålla Tobiis eyetracking-teknologi.

”Vi tror emellertid att Apple lanserar en konsumentprodukt med eyetracking borde högst troligt uppmuntra konkurrenter att göra likadant, och också utgöra den starkaste proof of concept som teknologin kan få”, skriver ABG.

Vidare bedömer ABG att den finansiella risken i Tobii har minskat avsevärt, sedan bolaget förbättrat kassaflödet under 2020.

”Verksamhetsmässigt visade det fjärde kvartalet återhämtning inom Dynavox och Pro, fastän det fortfarande var låg aktivitet inom Tech, vilket var förväntat”, skriver ABG som tror att alla divisioner inom Tobii kommer att bidra med förbättringar under 2021, jämfört med 2020.

ABG Sundal Collier har höjt riktkursen för Tobii till 80 kronor från 65 kronor med en upprepad köprekommendation, vilket Nyhetsbyrån Direkt rapporterat om tidigare på måndagen.

Vid 11.10-tiden handlades Tobii-aktien till 69 kronor, en uppgång med 3,1 procent för dagen.