Det är viktigt att skriva rätt och skriva väl. Ännu viktigare är det att säljbrevet tjänar sitt syfte, att göra mottagaren intresserad av att göra affär med dig.

Gå igenom dina säljargument. Varför ska mottagaren köpa din produkt eller din tjänst? Du har säkert ett antal argument färdiga, för det är ju därför du erbjuder dig att sälja produkten eller tjänsten.

Börja därför med att göra en lista över alla upptänkliga säljargument. Behåll listan för dig själv, men plocka argument från den beroende på vilken kund du försöker övertyga.

Nu är det dags att börja skriva. Välj en infallsvinkel som är skräddarsydd för mottagaren. Det är mycket viktigt hur brevet börjar, och att tonfallet är positivt. Tänk särskilt på tilltalet, hur du ”samtalar” med läsaren. Är du till exempel ”du” med mottagaren?

Skriv nu ett utkast, rätt upp och ned med utgångspunkt i den vinkel du valde. Låt sedan texten vara i något dygn innan du bearbetar och filar på formuleringarna.

När det är gjort är det lämpligt att be någon annan som du har förtroende för att läsa texten och komma med synpunkter.

När du fört in alla goda synpunkter och ändringar bör du läsa allting en gång till. Se till att ändra stavfel, felaktiga avstavningar och konstiga mellanslag. Skriver du i ett ordbehandlingsprogram gör du slutligen en stavningskontroll.

Nu har du sannolikt ett bra säljbrev. Spara det som mall och använd den som utgångspunkt varje gång du ska skriva ett nytt brev. Beroende på vem som är mottagare ändrar du på vissa formuleringar.

CHRISTER FÄLLDIN, PRIVATA AFFÄRER

PA tipsar - fyra goda råd innan du börjar:

1 Det bästa först
Börja med det bästa du har att säga. Om du sparar det till sist är risken stor att mottagaren redan har slutat att läsa.

2 Överdriv inte
Undvik skämt, ironier och överdrifter. De flesta har svårt att förstå ironi i vanliga fall, och i   professionella sammanhang bör du alltid mena det du skriver. Undvik därför även förstärkningar som utropstecken.

3 Använd aktiv form
Använd en aktiv skrivstil i stället för en passiv. Det är till exempel bättre att skriva ”du monterar enkelt hyllan” i stället för att ”hyllan monteras lätt”.

4 Skriv enkelt
Skriv som du talar. Då är du säker på att du har läsaren med dig. Undvik mångordiga utläggningar och svåra ord.