Allt färre företagare sätter av till tjänstepensionen Foto: Jessica Gow/TT

Allt färre företagare sätter av till tjänstepensionen

Publicerad 2016-05-23 12:18:00

Tjänstepension Över 30 procent av landets mindre företag med upp till 20 anställda gör inga avsättningar till tjänstepensionen, varken för sig själva eller för personalen. Skälen är ekonomiska, samt bristande kunskap om tjänstepensions betydelse.

Det är Länsförsäkringar som tillsammans med konsultföretaget Arkwright gjort undersökningen om benägenheten att avsätta pengar till tjänstepensionen. Trenden i undersökningen är negativ ända sedan 2008, det vill säga allt fler mindre företagare har satt av pengar till sin egen eller till anställdas tjänstepensioner under de senaste åtta åren.

Andelen småföretag som gjorde tjänstepensionsavsättningar minskade från 69,9 till 65,9 procent från 2008 till 2013. Aktiebolag som satte av till tjänstepension minskade från 76 till 72 procent under samma period. Enskilda firmor uppvisar en liknande trend där andelen företag som gjorde avsättningar minskade från 63 till 57 procent.

– Det är en nedåtgående trend som oroar. Förutom en låg pension riskerar många även ett betydligt sämre skydd vid långvarig sjukdom, olycksfall och dödsfall. Här har vi i försäkringsbranschen tillsammans med småföretagarna och myndigheterna ett gemensamt ansvar att fylla eventuella kunskapsluckor, säger Tua Holgersson, vd Länsförsäkringar Fondliv.

Svaren i undersökningen pekar på att många inte förstår behovet av tjänstepensionen. Näst största andelen av dem som inte sätter av till tjänstepensionen uppger att de inte har råd.

– Man startar eget, och kanske utför samma jobb som tidigare, men med f-skattsedel i stället för anställning. Många i den situationen väljer att inte sätta av pengar till tjänstepensionen, vilket är förödande.

Tjänstepensionen kan utgöra upp till hälften av den framtida pensionen och det är alltför få som känner till det, enligt Tua Holgersson.

Övriga skäl som angetts i undersökningen är att det tar för lång tid, att man inte orkar samt att det är svårt och krångligt.

De branscher där problemet är störst är hotell och restaurang, mindre it-företag, tjänsteföretag och reklambranschen.

Christer Fälldin