Att sälja är på sitt sätt en hel vetenskap och tusentals böcker har skrivits i ämnet. Nya Affärer tio råd som gör dig till säljproffs:

1. Lyssna. Att lyssna är viktigt för en säljare, men ännu viktigare är att höra vad kunder eller potentiella kunder verkligen säger. Genom att lyssna fångar du upp kundens tankar och kan lätt vända dem till din fördel. Om du verkar ointresserad säljer du ingenting.
 
2. Säljsamtalet. Ditt bästa verktyg när du säljer är ditt eget säljsamtal. Spela in dina säljsamtal och lyssna på dem efteråt. Då hör du hur om du har gått snett i samtalet, och det hörs förunderligt väl om du inte har varit koncentrerad på kunden. Det är bara genom att lyssna och utvärdera dina egna säljsamtal som du kan utvecklas som säljare.
 
3. Benchmarking. Underskatta inte benchmarking. När du träffar personer som visar sig vara en duktig säljare. Studera dem och ta rygg på hur de jobbar. Det är ett bra sätt att höja din egen nivå.
 
4. Du leder. Om du har någon annan säljare anställd, glöm inte att det ändå är du som sätter standarden på ditt företag. Din anställda säljare, oavsett kompetens, kommer ändå att jämföra sig med dig.
 
5. Lär dig svaren. Förbered dig på att kunden argumenterar emot när du försöker övertyga honom eller henne att köpa. Gå igenom vad en kund skulle kunna tänkas anmärka på när du säljer din tjänst eller produkt. Gör du det kan du låta betydligt mer övertygande, vilket i längden ger dig fler kunder.
 
6. Ärlighet. Var alltid ärlig. Ditt rykte som företagare och säljare är beroende av det förtroende du skapar hos dem du möter. Konsekvent ärlighet skapar en bra kommersiell grund för dig och ditt företag.
 
7. Kundnytta. Försök se säljandet ur nya perspektiv. Du hjälper andra människor genom att sälja någonting till dem som de behöver. Därför är det viktigt att fokusera på kundnyttan, samt att vara intresserad av andra människor.
 
8. Övertyga. Att övertyga är att sälja. Tillhör du dem som är duktig på att tala dig ur diverse svåra situationer? Då är du också en duktig säljare. Tekniken är densamma, det gäller att övertyga en annan människa om att du har rätt.
 
9. Nätverk. Nätverka så mycket du hinner och orkar. Det är det moderna sättet att arbeta med försäljning. Att ge och få referenser blir ett allt viktigare sätt att hitta nya kunder. Gå med i något affärs- eller referensnätverk.
 
10. Utvecklas. Glöm inte att alltid utvecklas. Ingenting är statiskt och det gäller i högsta grad även försäljning. Du måste fortsätta att lära dig agera säljare på ett bättre sätt. Läs böcker, kolla på YouTube och lyssna på föredrag.