Nio steg för att ta en kreditupplysning Foto: Istockphoto

Nio steg för att ta en kreditupplysning

Publicerad 2015-09-15 13:50:00

Verktygslådan En kreditupplysning innehåller mycket information. Se till att använda all kunskap du får när du köper en. Här är Nya Affärers nio tips om vad du bör ta reda på när du tar en kreditupplysning.

Allt fler företag tar kreditupplysningar på sina kunder eller affärspartners. En kreditupplysning är ett litet lexikon över dem du har att göra med i dina affärer.

Här är Nya Affärers nio tips att tänka på, inspirerade av kredit- och affärsinformationföretaget Creditsafe.

1. Stämmer företagets organisationsnummer? Ett enkelt sätt att göra en första koll är att ta reda på att den du ska göra affärer med är den som han eller hon utger sig för att vara, eller om organisationsnumret är helt nytt. Ett nytt organisationsnummer behöver inte innebära problem, men kan vara en varningssignal, eftersom många bolag som gått i konkurs återuppstår med nytt nummer och ett liknande namn. Det juridiska ansvaret är kopplat till organisationsnumret, inte till bolagsnamnet. 

2. Finns betalningsanmärkningar eller skuldsaldo? Ett företag som dragit på sig anmärkningar har bevisligen dröjt med att betala sina fakturor. Det behöver inte heller vara ett problem för dig, men kan betyda att bolaget har dålig likviditet. Finns däremot ett skuldsaldo hos Kronfogden kan det betyda allvarligare problem. 

3. Har styrelsen negativ ekonomisk information? Om styrelseledamöter hos kunden har negativ ekonomisk information kan det innebära en tidig signal om att bolaget är på väg att hamna i obestånd. Har bolagets företrädare engagemang i andra bolag som har problem kan det också vara klokt att utöka kontrollerna.

4. Har det skett större förändringar i styrelsen? Om det är ”svängdörrar” in till styrelsen kan det visa på att bolaget har problem, samt att det saknas kontinuitet i bolaget. Väl värt att kontrollera lite extra. 

5. Finns revisorskommentarer? Om företagets årsredovisning inte har godkänts av revisorn, eller att den tillstyrkts med en kommentar, kan också vara ett problem värt att reda ut. Läs kommentarerna och ta sedan själv ställning till om de bör påverka din affär.

6. Ökade företagsinteckningar? Det är inte ovanligt eller konstigt att nya bolag tar ut många företagsinteckningar. Men om det om och om igen tas ut nya inteckningar, samtidigt som det går trögt med återbetalningarna, kan det vara på sin plats att vara försiktig.

7. Har företagets rating en nedåtgående trend? Ratingen är ett bra mått på kreditvärdighet, men det är inte bara dagens siffra som är intressant. Kolla ännu hellre hur bolagets rating har utvecklats under åren, samt riktningen på utvecklingen. 

8. Hur ser koncernrelationen ut? Finns din kund i en koncern är det nödvändigt att också kontrollera den, till exempel om det finns konkurser eller obestånd i de andra bolagen i koncernen. 

9. Hur gammalt är företaget? Drygt hälften av alla konkurser drabbar företag som är tre år eller yngre. Det gör att många nystartade företag ofta inte hunnit lämna något bokslut eller hunnit dra på sig betalningsanmärkningar. Då ser de bättre ut än vad de är, vilket kan betyda en kreditrisk för ditt företag.

Christer Fälldin