Franchise en inkörsport till eget företag Foto: McDonalds och Reitan

McDonalds och Pressbyrån är två kända franchisekedjor

Franchise en inkörsport till eget företag

Publicerad 2012-10-11 10:00:00

Verktygslådan Franchise kan vara ett bra sätt att starta egen verksamhet kring ett redan existerande varumärke. Det finns många fördelar – men även några fallgropar att undvika. Nya Affärer ger dig tipsen.

Franchise har funnits sedan 1800-talet i USA men kom till Sverige i början av 70-talet. Det är en affärsmodell där du som egen företagare kan sälja produkter eller koncept som tillhör ett annat företag.

Din motprestation är att du mot en avgift får sälja under det existerande varumärket. Kända franchisemodeller är till exempel McDonald’s, 7-Eleven och Pressbyrån.

Den stora fördelen är att du kan prova dina vingar som egen företagare, men utan att behöva ta lika stor ekonomisk risk som om du startar helt på egen hand.

Att sälja under något annat företags varumärke innebär att du som franchisetagare måste följa de regler som detta företag, franchisegivaren, ställer upp.

Det är inte så invecklat som det låter och i princip alla franchisegivare hjälper dig genom att utbilda dig i deras koncept och ser till att du kommer igång. Du får även hjälp med marknadsföringen och med administrativa uppgifter som ekonomisk uppföljning.

Helt utan ekonomis risk är det inte, och franchiseavtalen är inte guldkantade. Tvärtom – det krävs hårt arbete från första början och du tar definitivt en egen ekonomisk risk genom att du binder ett eget och/eller lånat kapital i verksamheten.

Cecilia Tall, biträdande direktör i Sveriges Franchiseföretagare som sedan 1985 organiserat dem som jobbar som franchiseföretagare, betonar att det är viktigt att ställa många frågor till franchisegivaren innan man skriver på ett franchiseavtal.

Den som kontaktar en franchisegivare får ofta en budget presenterad för sig där kedjan talar om hur mycket du måste sälja som franchisetagare.

– Ställ rätt frågor till dem, till exempel hur det har gått för andra franchisetagare, om det har förekommit konkurser eller hur mycket franchisetagaren måste jobba varje vecka, säger Cecilia Tall.

På Sveriges Franchisetagares hemsida finns många bra frågor att ställa den kedja du förhandlar med. Exempel på frågor är hur stora avgifterna är, om du som franchisetagare har rätt att sälja produkter eller varor som ligger utanför konceptet, eller om du kan sköta din bokföring utanför kedjan.

Det är viktigt att kunna räkna och läsa en budget som franchisetagare, anser Cecilia Tall.

– Du är som franchisetagare ansvarig för din egen firma. Många tror kanske att franchise är att driva företag ”light” men det är helt fel. Det kan nog vara svårare att driva franchiseföretag, bland annat för att du måste följa någon annans direktiv, säger hon.

Det innebär inte heller att åtagandet är mindre än det den självständige företagaren har. Man bör även gilla försäljning som franchiseföretagare eftersom nästan alla kedjor har något försäljningsmoment.

– Även om uppgiften på papperet inte handlar om försäljning finns det oftast ändå försäljningsmoment i alla verksamheter. Även om franchisetagaren i ett senare skede kan anställa säljare, måste nästan alla vara beredd att jobba hårt och göra allting från början.

I dag finns cirka 600 franchisekedjor i landet och fler tillkommer ständigt. Dessa kedjor sysselsätter cirka 25 000 firmor med mer än 100 000 anställda.

– Det innebär att franchiseföretagen i dag är större än bilindustrin i Sverige, säger Cecilia Tall.

Not: på www.sverigesfranchisetagare.se kan du läsa mer om franchise.

Christer Fälldin

Franchise , Sveriges Franchiseföretagare