Den framgångsrike entreprenörens fem hemligheter Foto: Istockphoto

Den framgångsrike entreprenörens fem hemligheter

Publicerad 2015-10-22 10:31:00

Verktygslådan Det finns många goda exempel på framgångsrika företagare runt omkring oss. Har du någonsin funderat över hur de burit sig åt för att lyckas och hur de klarat av många riktigt hårda och långa arbetsdagar under flera år? Nya Affärer tipsar om sex av deras viktigaste kunskaper.

Skulle du också kunna klara det som de verkligt framgångsrika gör? Genom att studera ett antal företagare som lyckats kan du kopiera deras tillvägagångssätt – och undvika deras misstag.

Vore det enkelt skulle många fler lyckas. Det krävs långt och hårt arbete för att lära sig hur du lyckas med ett företag. Egentligen finns det bara en hemlighet, och det är att det krävs att du lär dig rent praktiskt, att du själv står mitt på golvet. Framgång går inte att läsa sig till. Men läs det här ändå, det är en hjälp på vägen.

1. Anställ, eller köp konsulthjälp, när du inte hinner själv. Du kan vara väldigt duktig på många saker, men inte på allt. För att lyckas med ditt företag måste det prestera på hög nivå. Det klarar du inte själv när verksamheten växer. När du tar in nya människor, rekrytera då till ett lag, inte bara anställda som är utbytbara. Bästa perspektivet är att leta efter dem som är bra på det du är dålig på.

2. Ta in så mycket pengar du kan. Om du behöver riskkapital, ta in mer än du räknar med att du behöver. Varför inte ungefär dubbelt så mycket? Varför då? Vanligt sunt förnuft och erfarenhet av tid säger att alla potentiellt framgångsrika projekt tar ungefär dubbelt så lång tid att genomföra än vad som beräknats.

3. Gör din research flera gånger. Företagare som misslyckas har ofta inte gjort sin hemläxa. Det räcker inte med en enkel marknadsanalys. Om du tror det bör du göra om den flera gånger, och utifrån olika utgångspunkter. Är det du säljer av värde för kunden även i ett längre perspektiv? Tro framför allt inte att du ska lyckas på tre månader. 

4. Var alltid förberedd på förändring. Saker förändras kontinuerligt. Det är det enda du egentligen kan vara säker på. Från din position kan du aldrig överblicka hela marknaden, eller vad som kommer att dyka upp på den. Du kan få nya konkurrenter från en vecka till en annan, och dina leverantörer kan byta inriktning eller gå i konkurs. Oavsett allt annat måste du ha beredskap för att med mycket kort varsel hantera alla slags förändringar. Om du inte är snabbfotad finns det andra som enkelt springer förbi dig.

5. Service, service, service. Som kund tilltalas du alltid när du får bra service. Det gillar även dina kunder. En inte ovanlig orsak till misslyckande på en marknad är att ett företag fokuserar så hårt på försäljning att de missar en hel del i kundservice. Den handlar inte bara om att ta emot klagomål, utan mer om att i alla lägen tänka på kunderna, ordna aktiviteter för och med dem, samt att skapa program för att gynna de trogna. 

Christer Fälldin