Åtta tips om hur du lyckas som entreprenör Foto: Istockphoto

Åtta tips om hur du lyckas som entreprenör

Publicerad 2015-01-22 12:41:00

Entreprenör Det finns ingen snabbfix som gör att du lyckas med ditt företag. Det hänger oftast på dig själv om du ska lyckas, eller inte. Här är i alla fall några goda råd som KAN fungera även för ditt företag.

För att lyckas som företagare krävs mycket hårt arbete, stor motståndskraft och viss förmåga att tänka både kreativt och ”utanför boxen”. Tyvärr finns det ingen manual som leder dig rätt. Det måste du fixa själv.

Det innebär inte att du behöver uppfinna hjulet för att lyckas. Det finns stora likheter mellan entreprenörer och företagare som lyckas. Du behöver alltså inte plöja dussintals böcker om hur du ska lyckas, det går utmärkt att lära sig grunderna av redan framgångsrika entreprenörer.

Nya Affärer tipsar om några av de framgångsrika entreprenörernas vanliga egenskaper, vilka kan vara grunden i din egen företagsstrategi:

  1. Lär dig hur andra har gjort. De flesta som startar företag har tidigare jobbat för andra, kanske i samma bransch, eller i någon helt annan bransch. Det är värdefulla år, om du sett hur andra både misslyckats, och lyckats. Lär dig av dina tidiga chefer, och utveckla deras idéer om du finner dem användbara.
  2. Ta små steg. De stora sprången kan vara avgörande, men du kan lika gärna hamna snett som rätt. Det är sällan som ”all in” är en framgångsrik metod. De flesta framgångsrika entreprenörer har tagit små steg kombinerade med hårt arbete och små risker.
  3. Marknadsför dig själv. Det är alltid du som grundare av ditt företag som måste inleda marknadsföringen. Det är en konst, för det är lätt att bli för ”pushig” i införsäljningen. Be om affärerna, men kom ihåg att alltid ha fokus på kunderna.
  4. Behåll affären i sikte – dygnet runt. Det finns inte utrymme för tveksamheter, eller att skjuta på beslut. När du startar ett företag och vill driva det framåt är det enda du egentligen kan skjuta på är dina lediga dagar och semestrar. Följ din intuition dit den leder dig, det är inte så mycket att fundera över.
  5. Planera.I omvärlden finns det gott om förebilder och kunskap. Där kan du hämta inspiration till din egen plan, som alls inte behöver vara lång. Koka ner andras erfarenheter och anpassa dem till din egen verklighet.
  6. Se till att andra talar om dig. I dag har ”alla” en webbsajt eller blogg. Det kanske skulle passa även dig. Det är ett bra sätt att göra andra medvetna om ditt företag. Passar det inte dig, får du hitta på något annat sätt så att du blir känd av dem som bör känna till dig.
  7. Det är sällan för sent. Du kanske är i femtioårsåldern, eller pensionär efter ett långt arbetsliv. Det är inget skäl till att inte pröva lyckan som företagare, om du nu får den idén. Historien är full av exempel på entreprenörer som startat både sent och mycket sent i livet, men ändå lyckats. Kanske är den betydande livserfarenheten en del i den ingrediensen.
  8. Tänk på din egen attityd. Som grundare av ditt företag är du som ett vandrande varumärke. Människor bedömer ditt företag utifrån hur du själv är. Din attityd bestämmer vilken laddning företagets varumärke får. Är du negativ, eller slö, kan du vara säker på att företaget efter ett tag får samma utstrålning.

Christer Fälldin