Sju tips på billig marknadsföring

Sju tips på billig marknadsföring

Publicerad 2015-05-26 13:23:00

Marknadsföring Småföretagarens eviga dilemma är hur det egna företaget ska klara av att marknadsföra sig med en skral, eller minimal, kassa. Med de sociala mediernas inträde har det blivit lättare, men det finns andra sätt som inte behöver kosta skjortan. Nya Affärer tipsar om nio billiga sätt att bedriva effektiv marknadsföring.

Marknadsföringsbudgeten var tidigare en riktig stötesten för mindre företag. Men i dag hävdar många att de klarar marknadsföringen helt genom de sociala medierna till minimala kostnader.

Men de sociala medierna borde inte vara de enda kanalerna för din marknadsföring. Här är sju tips på vad du kan göra för att få ditt företag att växa, utan att göra slut på innehållet i kassan.

1. "Hisspitchen" är aldrig fel. Skapa din egen helt korta presentation. Den ska vara slående, kort och göra åhöraren intresserad av dig och ditt företag. Den ska vara så kortfattad att du hinner dra den under en hisstur.

2. Glöm inte ditt eget grannskap. Självklart är det intressant att marknadsföra produkter och tjänster på stora marknader. Men ditt eget grannskap där du lever, bor och arbetar är inte att förakta. Genom att skapa en strategi för din egen kommun lär du känna människorna – och företagen – som finns där. Då kan du också förstå vad de behöver, och anpassa din försäljning efter det.

3. Nät- och samverka ofta. Det finns mängder av företag runt omkring dig, men du konkurrerar bara med några få. Se till att lära känna andra företagare på din ort, och inled samarbeten med dem. Tillsammans kan ni kanske erbjuda upplägg som lockar fler kunder än ni klarar av ensamma.

4. Använd talets gåva (om du kan). Du som vet att du utan svårigheter ställer dig upp och säger din mening kanske borde fundera på hur du skulle kunna bli inbjuden att tala vid olika events eller kurser. Om du blir känd som en intressant talare inom ditt område påverkar det din trovärdighet och ditt företags varumärke.

5. Be dina nöjda kunder om referenser. Be dina kunder att rekommendera dig när de är nöjda med vad du har levererat. Erbjud dem någonting litet som tack för hjälpen. Rekommendationer har ökat i värde i dag, inte minst genom de sociala medierna och alla prisjämförelsesajter.

6. Underhåll dina kontakter – och skapa nya. Det är betydligt lättare att behålla en kund än att skaffa en ny. Men du måste se till att underhålla och underbygga dina relationer, så att det även fortsättningsvis förblir lojala.

7. Belöna dina nöjda kunder. Alla gillar att få någonting lite billigare. Du kan, utan att det kostar särskilt mycket, bygga upp ett rabattsystem så att dina lojala kunder känner att de får någonting exklusivt för att de gör affärer med dig. Det är ett bra sätt att behålla kunder, samtidigt som det signalerar någonting intressant för dem som ännu inte har blivit kund hos dig.

Christer Fälldin