Fyra säljstrategier för dig som ny företagare Foto: Istockphoto

Fyra säljstrategier för dig som ny företagare

Publicerad 2015-04-29 06:50:00

Försäljning När du har startat ditt företag är försäljningen den trånga sektorn. Du behöver sälja, för att få in pengar i företaget. Nya Affärer tipsar om fyra bra säljstrategier att börja med.

För många är problemet att de är ovana säljare, och därför är osäkra på vilken hållning de ska inta i relationen med presumtiva kunder.

Sanningen är att det inte finns något facit på hur du ska vara för att sälja bra. Det enda du kan göra är att lära dig några sunda regler, och sedan prova dig fram.

Och, kom ihåg, det är inte sant det som ofta sägs om säljare: en del kan sälja, medan andra aldrig kan lära sig. Det är som med alla jobb, du kan lära dig tekniker och du kan öva dig tills du blir bra.

Här är fyra strategier att börja med:

  1. Lär dig fatta när ett ”ja” betyder ”nej”. Ju förr du förstår att vissa kunder gärna använder din tid för sina olika syften, utan att vara intresserade av att köpa, desto snabbare börjar du tjäna pengar. Tiden är oerhört viktig för dig med nytt företag. Dränera inte din egen tid på olika mässor där du samlar in visitkorten, som folk ger till dig. Lär dig dechiffrera koden som visar om någon verkligen är intresserad av vad du säljer, eller inte. De som verkligen är intresserade ställer sannolikt många frågor, inte minst om priset.
  2. Tala inte om din lösning, tala om problemet. Det kanske låter bakvänt, men det är den bästa försäljningstaktiken. Skälet är enkelt, alla är fokuserade på sina problem, inte på dina lösningar. Be den kund att beskriva sina problem i stället. På det sättet blir du involverad i det som är viktigast för kunden, och dina lösningar faller naturligt in i diskussionen.
  3. Kommunicera på ett personligt sätt. Om du ändå tar dig tid att skriva på ett personligt sätt till en kund kan du lika gärna anstränga dig så att kunden fattar det. Använd någon personlig berättelse, eller diskutera hur din produkt eller tjänst skulle kunna hjälpa just denna kund. Det viktiga är att kunden inte får för sig att ditt mejl är ett massutskick.
  4. Låt inte säljarna tävla mot varandra. De allra bästa säljteamen är de som jobbar tillsammans. Ett säljteam som samverkar skapar en stark dynamik i företaget och synergierna är positiva. När individerna vill bli bäst på lagets bekostnad, hamnar fokus fel. Det du vill åstadkomma med samarbetande säljare är ökad och bättre kommunikation och en situation där äldre säljare tar ansvar för de yngre. Du vill också sätta upp ett gemensamt mål som alla medverkar till.